Kommentar: Slush är det nya Flow
Det är inte så länge sedan en skribent på The Guardian deklarerade att hipstern är död. I Finland hånskrattar man i vissa kretsar åt hipsters som går på stadsmusikfestivalen Flow, mer för att ta selfies och visa upp sin outfit, än för att lyssna på musiken. Hipstern må vara död, för få gillar ändå hamna i det facket. En titel som nu istället är mycket hetare är att kalla sig för är uppstartsföretagare, och att svänga sig med uttryck såsom "pitch" och "startup". När mässan Slush, för uppstartsföretag, så drog igång i dag, kan man konstatera att det är här den trendkänsliga nördhipstern befinner sig. Sa någon hornbågade glasögon?
Den som någonsin satt sin fot i Mässcentrum känner inte igen sig, för inne i den stora salen är ljuset nedskruvat så att man knappt ser något, och housemusiken dånar mellan talen. Glömde jag att nämna pop-up restaurangerna, macchiaton (det går inte ens att få vanligt filterkaffe) och laserstrålarna? Slush ordnas av ett gäng unga och entusiastiska personer, och det märks. En frivilligjobbare som är 23 berättar att hennes förman under Slush går i gymnasiet (!), och att många andra som jobbar frivilligt också är i samma ålder. Slush har knappast nått full kapacitet ännu. Med 7 000 besökare växte sig Slush för stort för Kabelfabriken. Och i år är man uppe i det dubbla i Mässcentrum.