Esbo främjar bilar med låga utsläpp
Esbo stad kommer att reservera egna p-platser för elbilar och bilar med låga utsläpp intill tåg- och metrostationer. Också stadens anställda ska köra med ekobilar.
Gröna och Samlingspartiet har oftast haft vitt skilda åsikter när man har diskuterat privatbilism och trafiklösningar i Esbo. I går kväll var läget annorlunda, de båda partierna hade jobbat med att ta fram egna strategier för att minska utsläppen från privatbilismen. Grönas Inka Hopsu gladde sig över att högerkanten engagerar sig i miljövänligare trafiklösningar.
– Esboborna är ett bilburet folk. Här kör man också korta resor på en kilometer med egen bil. Här hjälper det inte med att bara utveckla kollektivtrafiken, vi behöver också minska utsläppen från privatbilismen. Därför ska Esbo stad främja bilar med låga utsläpp, sade Hopsu.
Gröna hoppas att Esbo stad håller fast vid utsläppsgränsen på 95 gram per kilometer åtminstone fram till år 2020 för att en bil ska anses ha låga utsläpp. Partiet förutsätter att man snabbt försöker närma sig en gräns på 50 gram. Hopsu gjorde två förslag till hemställan under gårdagens fullmäktigemöte:
– När staden förnyar sina egna bilar bör den välja bilar som har låga utsläpp. Och man måste reservera en del av parkeringsplatserna för bilar med små utsläpp när man bygger metrostationer. Där bör också byggas uttag för laddning av elbilar.
Samlingspartiets Pia Kauma bekräftade att hennes parti gjort en till innehållet likadan motion, inte bara i Esbo utan också i grannstäderna Helsingfors och Vanda.
– Vi tror att motionen slår bättre igenom om vi lämnar in den samtidigt i flera städer, sade Kauma.
Kurt Byman (Sannf&Ob) är en av Esbos främsta förespråkare av elbilar. Han kommenterade ämnet med fyra års erfarenhet bakom elbilsratten.
– Det har varit mycket prat om laddningsplatser. Sådana finns, men problemet är att det på marknaden finns inte mindre än fem olika slags laddningsutrustning. För att ladda elbilen måste man känna till var just den egna bilens standard finns.
Elbilen passar bra i stadstrafik, men det kräver bra planering för att man också kan ta sig hem.
Byman påminde att elbilar kostar mer än bilar med förbränningsmotor, men att bilskatten är lägre, den ligger på bara 5 procent.
– Det känns bra att köra miljövänligt. Jag är glad att Esbo går i täten för den här utvecklingen, sade Byman.
Fullmäktige godkände efter omröstning Inka Hopsus båda motioner för att främja bilar med låga utsläpp.
I Helsingfors bordlade stadsstyrelsen på tidsagen Jasmin Hamids (Gröna) motion om att staden bör välja elbilar när den skaffar nya bilar.