Rum för umgänge sätter sprätt på shopping
Lounger i varje våning. Bland annat så ska Forum fånga upp framtiden och bädda för tron att köpcentrens identitet suddar ut gränsen mellan intensiv shopping och allmänt umgänge under samma tak.
Köpcentret Forum håller ställningarna och går inte på förlust, även om det senaste året inte heller har visat på ett jättelyft. Men i och med att ombyggnaden och renoveringen är så gott som färdig med undantag av fram för allt våningen i nivå med Mannerheimvägen, räknar köpcentret med växande kommers och ännu bättre försäljning.
– Ungefär 14 miljoner människor besöker Forum årligen och försäljningen har rört sig kring 170 miljoner euro. När Forum nu har utvidgat med ytterligare 6 000 kvadratmeter butiksyta och ökat i bredd i sortimentet finns alla möjligheter att växa, säger köpcenterchefen Lasse Eklundh. Han ser renoveringen av Forum som ett led i strävan att skapa liv i absoluta centrum och målar gärna upp mångsidigheten i kvarteret Tuppen som också kan erbjuda simhall, läkarstation, nattklubb, teater och museum.
I en allmän urban strävan att skapa liv i centrum ligger också Forums framtidsstrategi. Köpcentret har låtit genomföra en enkät och ska i synnerhet lystra till svar som de yngre medverkande ger om att centrum ska erbjuda plats för fritid och umgänge, utöver mångsidig shopping och ett stort utbud krogar. I enkäten efterlyser nämligen 36 procent av 24–35-åringarna trivsammare ställen för umgänge.
– Vi satsar på lounger, och ska upprätthålla sittplatser och soffor i varje våning med avsikt att låta folk slå sig ner utan att känna tvång att shoppa loss, säger Eklundh.
Han får medhåll av bland andra framtidsforskaren Markku Keränen som tror att man kommer att utveckla konceptet ytterligare så att köpcentren öppnar lounger i stil med dem på flygplatserna.
– Folk skaffar sig medlemskap till loungerna och tittar in för att varva ner mellan till exempel shopping, säger Keränen som också tror att köpcentren står på sig trots växande näthandel.
– Om butikerna agerar smart och samverkar med nätkommersen gagnar det båda parter. Det finns grejer som helt enkelt säljer bäst på nätet men man ska inte förringa möjligheten att känna och prova, och i synnerhet inte förringa närvaron av en bra försäljare.
Keränen menar att köpcentren behöver ta tillvara och införliva nya urbana kulturer som restaurangdagen och städdagen.
– Dessa dagar är verksamheter som stöder traditionell kommers. Och så ska köpcentren förstå att folk vill känna sig delaktiga, och känna att de rör sig på platser och i områden som är deras, säger Keränen.
Forums majoritetsägare är Konstsamfundet, som också äger KSF Media som ger ut bland annat Hufvudstadsbladet.