Hög tid för bättre kvarterssämja
Bättre sämja i kvarteret, gemenskap och grannsämja. Nu kommer en ny webbtjänst som hjälper på traven.
En webbtjänst för att hjälpa oss att hjälpa en gammal granne med matuppköpen, hitta en barnvakt i kvarteret eller kalla ihop ett fotbollslag för kvällen. Behöver vi faktiskt det? Jo, för finländarna behöver lite hjälp på traven med det här med grannsämja, tror gänget bakom tjänsten Nappi Naapuri.
Det började med Städdagen, det allmänna loppisjippot som fått folk landet över att tömma sina skåp och dra ut på gatan för att sälja saker ett par förutbestämda dagar per år. Pauliina Seppälä började fundera om inte karttjänsten som användes för att märka ut folks loppisbord på nätet kunde användas till något annat också, under de långa pauserna mellan städdagarna.
Nu utvecklar föreningen Yhteismaa en tjänst som heter Nappi Naapuri. Det ska bli en nätbaserad karttjänst där folk dels kan erbjuda sin hjälp, och dels be om hjälp, av andra i sitt kvarter.
Behöver vi faktiskt en nättjänst för att folk ska börja prata med sina grannar?
– I praktiken nej. Men vi vill få till stånd en teknisk omvälvning som gör hjälputbytet mer automatiskt. Jag kanske känner mina närmaste grannar, men jag kan ju inte veta om det tre hus ifrån mig bor en dam som jag kunde hjälpa att handla mat åt samtidigt som jag går till butiken själv.
Visst talar många med sina grannar. Men alla gör inte det. Seppälä tror att en tjänst kunde hjälpa finländarna lite på traven.
– Det här kunde hjälpa folk att bryta mot den finländska normen. Lite som med städdagen, det är få som ensamma skulle ställa sig på gatan och sälja sina saker. Men när det finns en organiserad allmän dag för det känns det okej.
Tanken är att skapa samhörighet enligt geografi. Till exempel Facebook som når så många i dag begränsas av att kontakten där till stor del sker mellan sådana som redan känner varandra.
I Nappi Naapuri är det tvärtom folk man inte känner som man ska få kontakt med: människor i samma kvarter och i samma stadsdel som kunde ha nytta av att känna varandra.
Det kan gälla både stora saker och små. Seppälä själv har tänkt på att hon gärna skulle hitta en barnvakt i från sitt eget kvarter. Någon tonåring vill kanske extraknäcka som hundrastare, och något amatörfotbollslag vill kanske samla fler spelare till en kvartersmatch någon kväll.
För att förverkliga tjänsten har Yhteismaa bestämt sig för gräsrotsfinansiering. De samlar in pengar av både privatpersoner, företagare och organisationer och har snart nått målet på 20 000 euro. För de pengarna ska tjänsten få grafisk utformning och den kodning den behöver för att fungera bra. Men Seppälä tror att tjänsten kan komma igång senast till årsskiftet.
Seppälä är glad åt att ha fått med också större krafter som Helsingfors mission och Berghälls församling i projektet. Dels ger de pengar, men de stora organisationerna kan också hjälpa till med att få användarna att lita på tjänsten. Helsingfors Missionen jobbar redan i dag i stor utsträckning med att motarbeta ensamhet hos de äldre, till exempel.
– Om någon inte vill ta emot hjälp i sitt hem av en främling kanske tröskeln är lägre om hjälpen kommer via Helsingfors mission.
Hur ska ni få med de äldre personer som hör till målgruppen men kanske inte använder internet så aktivt?
– Det är förstås viktigt att tjänsten är väldigt enkel att använda. Så hoppas jag att äldre kan få hjälp av någon närstående för att komma i gång med den. Men vi funderar också på rent konkreta hjälpmedel som klistermärken eller meddelandelappar på dörrar och i trapphus. I dag är det ofta fullt av olika sorters förbud, tänk om det i stället stod till exempel ”Knacka gärna på” på någons dörr?