Sebastian Jansson uppskattar designveckan
– Jag talar hellre om Helsingforsdesign än finsk design, det ger mer frihet, säger Sebastian Jansson.
Designveckan som firar tio år invigs i Slakthuset i Sörnäs i kväll. Temat för huvudutställningen är närproducerad design.
– Det här är något helt annat än en vanlig mässa. Här har en kurator valt ut vem som deltar, det finns en linje. Om du är här blir du mer intressant, säger Håkan Långstedt som är vd på Saas Instrument.
Hans företag som är specialiserat på ledbelysning ligger på Ärtholmen.
– Det är klart att man måste göra något annorlunda om man producerar allt tio minuter från Stockmann. Ledlamporna är så små ljuskällor att man kan lysa upp nya ställen.
I Saas container vid Slakthuset kan man se tre exempel på vad han menar. I containrarna bredvid finns andra exempel på design som har Helsingfors som gemensam nämnare. Vill man träffa företagen och formgivarna bakom föremålen är kvällens vernissage ett bra tillfälle – den är gratis och öppen för alla mellan klockan 18 och 22.
Vid Slakthuset passar industriella formgivaren Sebastian Jansson på att visa upp bland annat de emaljerade fasadplattorna Shapes, ett samarbete med familjeföretaget Temal.
– De har en tålig yta och ger arkitekterna en möjlighet att vara kreativa, säger Jansson.
För honom är Helsinki Design Week det intressantaste som händer i Finland.
– Helsingfors ska inte underskattas. Det växer fram mycket på många fronter, med en internationell approach. Jag talar hellre om Helsingforsdesign än finsk design, det ger mer frihet. Finsk design har för stora historiska referenser.
Själv har Jansson återvänt till Helsingfors efter att ha bott och jobbat i Milano, Paris och New York.
– När man ska driva business är Finland ett bra ställe.
Kuratorn som Håkan Långstedt syftar på heter Kari Korkman och är vd för designveckan, som är beroende av både privata och offentliga sponsorer. I år ordnas fler än 150 utställningar och evenemang under tio dagar.
Enligt Korkman var designhuvudstadsåret 2012 en vändpunkt.
– Det verkar bli lättare att få företag att vara med på designveckan. Det gäller både sponsorer och företag som visar upp nya produkter.
Årets satsning på närproducerad design hänger ihop med Slakthuset, som blivit känt som ett mecka för närproducerad mat. Programdirektören Hanna Harris väntar med spänning på hur mycket folk som hittar till Sörnäs, eftersom stället är nytt för designveckan. De senaste dagarna har hon haft fullt upp med internationella gäster.
– Förfrågningarna från andra länder ökar hela tiden. Det ordnas designveckor i mellan 60 och 80 städer och nu håller vi på att bygga upp ett nätverk, säger hon.
Designveckan ska dessutom bli mer än ett veckolångt evenemang, genom nyhetsbrevet Helsinki Design Weekly.
– Vi har stora planer, säger Harris.
Den som är ledig lunchtid i dag kan gå och lyssna på formgivare som kort berättar om sin bakgrund, sitt arbete och sin inspiration. Tillställningen i Gamla studenthuset mellan klockan 11 och 13 är gratis.