Naturnära och trähus när Esbo bygger nya kvarter
Esbo bygger ut sina stadscentra och koncentrerar sig på täta stadskvarter och trä som byggmaterial.
Hagalund ska få ett nytt kvarter i trä. Intill nya metrostationen i Vindängen planeras ett nytt landmärke, en skyskrapa i tolv våningar, där materialet i huvudsak ska vara trä, precis som i radhusen och höghusen intill. Arkitekt Minna Järvenpää vid Esbo stad hoppas att stadsplaneringsnämnden godkänner förslaget till ny detaljplan i dag.
– Tanken är att skyskrapan ska byggas i trä. Hittills har man fått bygga högst åtta våningar höga hus i trä, men vi har fört preliminära förhandlingar med brandskyddsmyndigheterna och fått löften om att tolv våningar är möjligt att bygga, säger Järvenpää.
Vindängen, som varit en byggarbetsplats under de senaste åren när metrotunneln grävts ut, ska bli en helhet där träarkitektur och höga trähus dominerar. I grannkvarteren finns redan en del byggnader i trä och de ska nu få sällskap av radhus i två våningar närmast bäcken, höghus med 4–6 våningar i mitten och skyskrapan intill Sunnanvindsvägen. Enligt detaljplanen ska såväl fasader som konstruktioner byggas i trä. Parkeringsplatserna placeras i ett p-hus under bostadshusen. En del av höghusen kommer att reserveras för studentbostäder.
Över Sunnanvindsvägen byggs också en bro för cyklister och fotgängare.
– Tack vare bron blir gångvägen från Hagalunds centrum till Vindängens skola och Folkhälsanhuset både tryggare och smidigare. Det har varit en av målsättningarna i planen, säger Järvenpää.
Esbo stad ingick i somras ett avtal med bland annat Aalto-universitetet om att utveckla och satsa på träkonstruktioner och byggnader i trä. Staden strävar efter att koncentrera moderna träprojekt i främst Hagalund, Otnäs och Kägeludden.
Naturnära höghuskvarter
Väster om travbanan i Vermo planerar Esbo stad tre nya storkvarter, där drygt 5 000 invånare ska bo i framtiden. Det blir täta stadskvarter med höghus mellan fyra och sexton våningar.
– För trafikens del blir nya Vermovägen den största förändringen, den ska avlasta Majorsgatan och förena Bergansvägen med plankorsningen vid Vermoknuten, säger planeringschef Tarja Pennanen.
Siemens gamla fabriker som står på området kommer att rivas. Förutom höghus ska området få en finskspråkig skola, som eventuellt ersätter gamla Bergansparkens skola, nytt daghem, dagligvaruhandel och ett litet torg.
För bilparkeringen på området finns olika lösningar, en del av dem är ännu öppna. Det blir p-platser för besökare längs gatorna, men boendeparkeringen är tänkt att placeras i parkeringsgarage under bostadshusen och i ett större parkeringshus som ska vara gemensamt för hela området.
– Tanken är att invånarna inte ska ha personliga p-rutor, utan att platserna ska kunna användas fritt, enligt ett alternerande system, för det finns olika slags parkeringsbehov under olika tider på dygnet, säger Tarja Pennanen.
Om det här alternativet förverkligas byggs det en p-plats per 100 kvadratmeter boendeyta.
Området är i dag känt för sina parker. Monikkobäcken, som flyter genom Vermo mot Stora Hoplaxviken, ska på sina ställen flyttas, så att den bildar små kanaler mellan bostadshusen. Över bäcken kommer flera broar för cykel- och promenadvägar att byggas, så att vägarna leder vidare till de grönområden som ligger runtomkring de nya bostadskvarteren.
Tanken är att invånarna ska bo tätt, men ändå ha naturen runt hörnet.
Söder om travbanan planeras också ett ridstall med plats för 60 hästar.
Stadsplaneringsnämnden behandlar under sitt möte i dag detaljplanen för både Hagalund och Vermo.