Inte heller Sibbo gillar nya linjer
Kyrkslätt får flankstöd av Sibboborna i kampen mot bussomläggningen. Missnöjet ökar samtidigt som Helsingforsregionens trafik HRT jublar över en färsk trafikundersökning.
Folk surar till höger och vänster men det bekommer inte trafikplanerarna. Helsingforsregionens trafik HRT får åter toppbetyg av stadsborna. Enkäten är den färskaste men den beaktar inte den stora bussomläggningen i Sibbo och Kyrkslätt. Jublet över undersökningen känns provocerande. Många som klagat på reformen och de ansvarigas sätt att slå dövörat till kritiken har fått nytt vatten på kvarnen.
Samtidigt pågår vardagen. Små och stora behöver ta sig till skolan och arbetsplatsen också i dag. Med eller utan buss. Kicka Lindroos (SFP) är en av pendlarna. Tidigt i går morse steg hon på bussen i Nickby. En timme senare steg hon av vid Järnvägsstationen i Helsingfors, tio minuter efter beräknad ankomsttid.
– Den här hållplatsen är inte en av mina favoriter. Hur blir det på vintern? I Kampen kunde man vänta inomhus.
Kicka Lindroos understryker att hennes problem är små, att hon kan anpassa sig. Andra har det besvärligare, exempelvis de som bor ute i byarna i Sibbo. Men sant är att Järnvägstorget är en vindpinad plats. Plattform 10 är vikt för många busslinjer och bussarna avlöser varandra i en strid ström. Det kan vara ett problem för äldre personer, vilket responsen till trafikplanerarna redan visar.
Vi och dem
Medan invånarna i Kyrkslätt rasar över försämrade skoltransporter är Sibboborna förvirrade för att tidtabellerna känns svåra att förstå och för att förbindelserna till och från Helsingfors centrum kvällstid och på veckosluten försämrats.
– Det är tydligen inte så noga med oss som bor på landet. Men alla kan ju inte bo i storstaden, säger Kicka Lindroos.
Enligt henne är den allmänna stämningen att det inte lönar sig att klaga.
– Jag säger att jo, klaga. Hur ska ansvarspersonerna annars få veta att systemet inte fungerar?
Som medlem av kommunstyrelsen i Sibbo har Lindroos varit med och gett utlåtanden om HRT:s bussomläggning. Efter diskussioner godkände styrelsen en reviderad upplaga men det visade sig också att få styrelsemedlemmar själva åker buss regelbundet. Läsare som kontaktat HBL misstänker att just så är fallet även med dem som skissat på de nya busslinjerna vid HRT – att trafikplanerarna saknar verklighetsförankring.
Tillbaka i bilen?
Christel Liljeström (SFP) är en annan Sibbopolitiker som fått fungera som åskledare. Hon säger att det nog funnits information om bussomläggningen men att den tydligen inte nått fram. Nu ska informationen i alla fall gå andra vägen dels via politikerna, dels direkt till trafikplanerarna som man kan ringa upp på de telefonnummer som hittas på HRT:s nätplats eller genom att fylla i elektroniska svarsformulär. Dessutom går debatten het på Facebook.
Tidigare har det arrangerats invånarmöten i Sibbo och förslag har gått på remiss i ett par års tid. Omläggningen, eller oförståndet som upplägget också heter, har diskuterats flitigt i insändarspalter.
– I sommar har Sibboborna fått hem ett informationsblad och nya tidtabellen. Men det är först nu som allt börjar sjunka in. Där det tidgare gått en buss i 90 år finns nu ingenting, säger Kicka Lindroos.
Christel Liljeström som är suppleant i HRT:s styrelse tar upp trafikplanerarnas bemötande av kritiken.
– Kollektivtrafiken lockar endast när den uppfattas som bra.
HRT och bussarna
• Helsingforsregionens trafik HRT är en samkommun som planerar och organiserar kollektivtrafiken i medlemskommunerna samt utarbetar en trafiksystemplan för Helsingforsregionen.
• Medlemskommuner är Helsingfors, Esbo, Grankulla, Kervo, Kyrkslätt, Sibbo och Vanda.
• Med omläggningarna i Kyrkslätt och Sibbo ville man förenkla och förbättra kollektivtrafiken. Erfarenheterna efter skolstarten kan tvinga HRT att tänka om.
• Sibbo kommun har öppnat en direktkanal för respons. E-post kan skickas på adressen respons.bussar@sibbo.fi.
• Pålitlighet och utbud är några av de sakerna som invånarna i huvudstadsregionen uppskattar mest med HRT, enligt den färska BEST-undersökningen.