Värvarna är här för att stanna
Medlemsvärvarna är vandrande reklampelare, informationsbanker och en viktig kanal för insamling av donationer. Utan dem skulle organisationerna få in en bråkdel av sina medel.
– Medlemsvärvarna är mycket viktiga för oss. De har två uppgifter, dels att samla in donationer men också att agera visitkort. De gör vår verksamhet till en folkrörelse, säger verksamhetsledare Olli Valtonen på Helsingfors Mission som samlar in pengar för stadens fattiga.
För många organisationer är medlemsvärvare den primära kanalen för donationer och ett sätt att vårda kontakten med dem som stöder verksamheten. Av Helsingfors Missions totala budget samlas tio procent, omkring 600 000 euro, in på gatan.
Också Unicefs Face to face-ansvariga Laura Courbin säger att medlemsvärvarna hör till organisationens grundpelare.
– De är enormt viktiga. Vi har 82 000 månatliga donerare och av dem har största delen värvats på gatan, säger hon.
Av alla Unicefs månatliga intäkter är 62 procent donationer från privatpersoner.
Både Unicef och Helsingfors Mission rekryterar och utbildar sina medlemsvärvare själva. Courbain säger att Unicef valde att ta över rekryteringsprocessen för tio år sedan när de märkte hur viktiga medlemsvärvarna är. Nu kan de övervaka medlemsvärvarnas arbete och se till att de anställda är informerade om vad som är på gång.
För mindre organisationer är det dock inte möjligt på grund av resursbrist, och till exempel WWF har valt att köpa tjänsten.
Stor hjälp
Susanna McGlynns företag Fundraising Aid, FRA, förmedlar medlemsvärvare till bland annat WWF.
– Jag jobbade för en motsvarande svensk firma med en filial i Finland, men den tynade bort. Många mind- re organisationer blev utan värvare i samma veva, berättar hon.
FRA grundades år 2010 och verkar nu i 12 städer i Finland. Till McGlynns stall hör för tillfället 60 medlemsvärvare. De utbildas av FRA och förmedlas sedan vidare till lämpliga projekt.
– Vi slipper hela rekryteringsprocessen och arbetet med att koordinera jobbturer och skriva kontrakt, säger Tarja Hakala som ansvarar för privatdonationerna på WWF.
Enligt henne skulle de knappast ha medlemsvärvare om det inte vore möjligt att köpa tjänsten och hon har varit mycket nöjd med kvaliteten.
Resultat krävs
Enligt Olli Valtonen är medlemsvärvarnas arbete hårt och det är svårt att ställa upp mål för dem.
– Det är inte bara frågan om hur många euro man lyckas samla in. Vi söker främst månatliga donerare och fem nya på en dag är mycket bra, säger han.
Unicefs medlemsvärvare har som mål att samla in 6 euro i timmen eller två nya månatliga donatorer under en arbetsdag.
– Ibland är det sämre dagar och ibland lyckas någon värva nio nya på några timmar. Vi är väldigt mjuka mot våra värvare och tröstar om det har varit en dålig dag, säger Courbin.
Här för att stanna
- Rädda barnen. Gör barnskyddsarbete i Finland och utomlands. Bland annat stödfamiljsverksamhet och barnhem hör till deras verksamhet.
- Kyrkans utlandshjälp. Gör biståndsarbete i u-länder. Privatpersoner kan köpa En annorlunda gåva, till exempel en get eller en skoldräkt, genom organisationen.
- Röda Korset. Internationell och opartisk hjälporganisation. Samlar in pengar för humanitär och utvecklingshjälp. Deltar också som förstahjälpspersonal på bland annat publikevenemang.
- Unicef, samlar pengar för bland annat vaccineringsprogram runtom i världen.
- Helsingfors Mission. "De bortglömda medborgarnas sökare, vän och hjälpare." Samlar in pengar till de fattiga i Helsingfors.
- WWF. Arbetar för att skydda utrotningshotade arter och levnadsmiljöer i Finland och dess närområden. WWF Finland skyddar bland annat saimenvikaren.
- Oikeutta eläimille. Samlar in pengar för djurens väl. Har kampanjerat bland annat för grisarnas förhållanden och mot pälsnäring.
- Greenpeace. Aktiva mot global miljöförstöring. Miljökämpen Sini Saarela hör till de kändare Greenpeace-aktivisterna i Finland.
Susanna McGlynn har varit i branschen i tolv år och följt med utvecklingen på nära håll. Hon kom i kontakt med fenomenet när Greenpeace började med direktbetalning i mitten av 1990-talet. I Finland har medlemsvärvarna varit en del av gatubilden sedan 2002 och McGlynn tror att de har kommit för att stanna. Enligt henne finns det många som gärna gör jobbet trots att det är hårt. Och jobb finns.
– Vi söker medelålders människor eftersom en stor del av våra medlemsvärvare nu är unga studerande. Medelålders människor har lättare att närma sig andra medelålders människor, säger Olli Valtonen.
Enligt Tarja Hakala ser arbetet dessutom utmärkt ut på cv:t.
– Om man klarar det så klarar man vad som helst.
Laura Courbain är av samma åsikt.
– Man måste vara uthållig och modig. Som fejsare måste man tåla att bli avvisad, konstaterar hon.