Robotröst informerar på busshållplatsen
Den är oansenlig, knappen på busshållplatsen med texten info. Ljudet, det fyller däremot hela busskuren.
På finska och svenska får vi veta vilka fyra bussar som avgår härnäst, vart och vilket klockslag det sker. Litanian avslutas med ”klockan är tolv noll nio”.
– Vilken fin service. Alla ser inte texten på den elektroniska skärmen, säger en kvinna som väntar på bussen.
– Jag visste inte om att denna möjlighet fanns.
Det är det inte så många som gör. Vi vänder oss till Kerkko Vanhanen, gruppchef för informationstjänsterna vid Helsingforsregionens trafik HRT, för att fråga vad det hand- lar om.
– Det är ett försök. Vi har skaffat elektroniska skärmar till tjugo hållplatser som på fyra rader ger trafikinformation. En robotröst läser upp texten på svenska och finska.
Och det sker alltså vid behov, när någon förstår att trycka på knappen. Vanhanen utlovar tydligare information om möjligheten när alla testskärmar är uppe.
De installeras på hållplatser med livlig trafik och nära tjänster som i synnerhet synskadade använder sig av, som vid servicecentret Iiris i Östra centrum.
Syftet är enligt Vanhanen att förbättra betjäningen av dem som har svårt eller omöjligt att läsa texten om bussarnas avgångstider. Men det finns också ett annat ändamål.
– Vi vill testa hurdant mervärde högtalarrösten ger och samla på oss erfarenheter om hur en konstgjord robotröst uppfattas av folk.
Från 2016 ska nämligen utrop höras inne i bussarna i hela regionen. Då ska en röst – till en början en människoröst – läsa upp namnet på följande hållplats. Det här är ett önskemål från de synskadades centralförbund som HRT samarbetat med kring skärmarna.
Vissa startsvårigheter har funnits med uppläsningen redan nu. Till exempel har den finska robotrösten svårt att läsa svenska som ingår i vissa gatunamn rätt. Nordenskiöldinkatu är ett exempel.
Har ni märkt att den finska rösten säger minuter med extra u och ett t för lite?
– Oj, kan det handla om ett programmeringsfel? Det måste vi genast kolla.
Ännu har det inte kommit speciellt mycket respons på infoknapparna, förutom att ljudet är för högt, vilket HRT nu har justerat.
Kerkko Vanhanen bereder sig på mer reaktioner då hållplatserna börjar läsas upp i bussarna. För femton år sedan testade man nämligen det i en buss- och en spårvagnslinje och det kom en hel del kritik. Störande, menade många.
– Samtidigt är det i den här riktningen som utvecklingen går i många delar av Europa, säger Vanhanen.
Han påpekar att det också handlar om en jämlikhetsfråga, så att personer med nedsatt syn ska kunna röra sig på stan utan extra utrustning.