HBL åkte med spöktåget
Efter att metroperrongerna stängt för passagerare testkörs de förarlösa metrotågen.
Enligt den senaste lägesrapporten ligger automatmetroprojektet 61 månader efter den ursprungliga tidtabellen, och 30 månader efter tidtabellen i det nya avtalet som undertecknades sommaren 2012. Nu kan ingenjörerna nästan lova att ombyggnaden av de äldsta tågen startar på allvar i september. Det är en liten lättnad för projektledningen.
Datorer ska installeras och tio kilometer kabel dras i 42 stycken snart 40 år gamla tåg. Tre tåg är ombyggda så det världsunika experimentet är långt från klart, eller ens halvvägs.
HBL fick åka med ett av de ombyggda metrotåg som testkörs för tillfället. Testtåget som startat i Hertonäs och kört i automatläge från Sörnäs stannar med datorernas hjälp nästan på centimetern rätt i Gräsviken. Det kan man kontrollera genom att jämföra tågets bakdel med ett par skruvar som sitter i plattformen. Datorstyrda metrotåg är exakta och snabba i inbromsningen. Dessutom är plattformsdörrarna på de nya stationerna i Esbo en del av brandsäkerheten. Om dörrarna slopas måste de snart klara stationerna byggas om.
För Karin Eriksson är natten lite spännande. Hon har kört metro i 14 år och nu deltagit i ”automatens” tester som frivillig. Oftast har allting gått som planerat och hon har helt enkelt inte behövt göra så mycket mer än övervaka att maskinen fungerar.
– Jag väntar på den gröna klarsignalen som betyder att banan är fri och så trycker jag på en knapp. Sedan åker vi, säger hon.
Ombyggnadsarbetet är så krångligt att det dröjer ytterligare två tre år innan tågen är förarlösa. När västmetrons trafik startar på hösten 2016 eller 2017 – trafikverket HST och Siemens är inte överens om tidtabellen – är förarna kvar. Det är inte vad Helsingfors och Esbo beställde men verklighet när så många säkerhetsfrågor och tekniska problem återstår att lösa.
En av de största utmaningarna har handlat om att det snart finns tre olika sorters tåg med ingångarna på lite olika ställen: Ingen får ramla ner på banan mellan tågen och plattformen. Nu är ekvationen löst men pengarna saknas.