Staden lovar se över buss 16
I två år har missnöjet med den nya rutten för buss 16 ventilerats på insändarsidor och invånarkvällar, utan resultat. Nu ser arbetet ut att bära frukt: staden lovar se över busskartan.
Då buss nummer 16 ännu körde från Hertonäs via Brändö, Hagnäs och Kronohagen till Ärtholmen fungerade den som en livsnerv genom de södra stadsdelarna.
– Den passerade sju teatrar, fem kyrkor, nio museer, två saluhallar och det viktiga torgkvarteret vid Senatstorget. Vi vill ha rutten tillbaka, men HRT har vägrat lyssna på oss, säger Brändöbon Maija Pakoma.
Hon är en av de aktiva bakom initiativet att återta 16:s rutt.
– Den nuvarande rutten körs med tomma bussar och följer metrolinjen. Vem behöver en sådan?
Hon backas upp av arkitekten Heikki Kukkonen. Han har räknat ut att det bodde 45 000 invånare inom en 300 meters radie från hållplatserna längs den gamla rutten. De nya rutten når endast en tredjedel.
– Det är många som är missnöjda. I Kronohagen har servicenivån sjunkit och längs Högbergsgatan klagar småföretagarna att de inte har lika stort kundunderlag som förr. Den tidigare bussrutten förband de östra stadsdelarna med de södra via centrum, i dag krävs flera byten för att ta sig från en stadsdel till en annan.
Kukkonen hänvisar till Stockholm där beslutsfattandet utlokaliserats till stadsdelarna.
– Varje större stadsdel har rätt till sista ordet när det gäller byggande och trafikfrågor. Samma modell införs i Oslo och Köpenhamn. Finland är ett u-land när det häller närdemokrati.
Både Kukkonen och Pakoma har kämpat hårt för att invånarnas åsikter ska höras, trots att Helsingforsregionens trafik, HRT, i flertal repriser ansett saken slutdiskuterad.
– Vi har räknat passagerare i bussarna i flera dagar för att bevisa att ingen använder de nuvarande rutterna. Vi har skrivit insändare, bombarderat staden med mejl och ordnat infokvällar. Beslutsfattarna inom HRT förstår inte att det är i deras intresse att återta linjen. Den skulle återuppliva kvarteren vid Senatstorget och ge oss möjlighet att ta del av ett rikt kulturutbud, säger Pakoma.
"Mer kostnadseffektiv nu"
Petteri Kantokari, ansvarig för rutt 16 på HRT, är medveten om frustrationen.
– För vår del är ärendet slutbehandlat. Den gamla rutten var opålitlig och dyr, därför lades den ner.
Enligt Kantokari går det inte att se över endast en linje, eftersom rutterna planeras som paketlösningar.
Invånarna påstår att buss 16 i dag har färre passagerare än tidigare?
– Man kan inte jämföra med den gamla linjen utan att titta på hela nätet. Visst är buss 16 tom ibland men den är ändå mer kostnadseffektiv än den gamla linjen. Dessutom håller den tidtabellen.
Enligt vissa invånare är det viktigare att inte behöva byta färdmedel.
– Ja, jag har förstått att tiden inte spelar någon roll för många.
Vad svarar du på påståendet att småföretagarna drabbats?
– Det kan förstås vara en sidoeffekt. Men vi har spårvagnar i de södra stadsdelarna. Alltid kommer man dit på något sätt.
Kantokari säger ändå att han ställer upp om invånarna vill diskutera, vilket han fick göra i torsdags då ett hundratal företagare och invånare från Brändö, Kronohagen och Havshagen samlades för att diskutera frågan med stadens ansvariga tjänstemän och beslutsfattare.
Heikki Kukkonens uppgift var att leda diskussionen, men redan efter det första framlagda argumentet var elden lös.
Den två timmar långa debatten ledde ändå till resultat när Risto Rautava, ordförande för stadsplaneringsnämnden och styrelseordförande i HRT, till slut gick med på att ta upp ärendet bland beslutsfattarna.
– Ett förslag var att låta bussen gå ända till Salutorget. Vi ska nu utreda olika alternativ och gå igenom ärendet på nytt, säger Rautava till HBL efter debatten.
Så rutten kan dras om?
– Jag kan inte lova en förändring, men det ligger något i förslaget att flytta ändhållplatsen i centrum.
Maija Pakoma ser det som ett stort framsteg.
– Fantastiskt! Det här är det bästa vi hört på länge, säger hon.