Guggenheim kan höja hallhyran
Köpmän i Gamla Saluhallen beskylls av hyresvärden Partitorget för att ha sålt hyresrätter för hundratusentals euro under disk. Det framgår i ett brev som Partitorgets vd Timo Taulavuori sänt till tekniska nämnden.
Tidigare i veckan verkade köpmännen och Partitorget ha bilagt sina tvister, men två brev från Partitorget, som läckt ut till HBL, får känslorna i svallning på nytt.
I ett brev som Timo Taulavuori hann sända till tekniska nämnden innan man nådde en hyreskompromiss tidigare i veckan, hävdas att hallköpmännen har sålt hyresrätter för ”hundratusentals euro” i samband med att de överlåtit verksamheten åt nya företagare. Det var en av motiveringarna till att Partitorget ville förhandla om kontrakten från fortlöpande till tidsbundna framgår det ur brevet.
Partitorget föreslog ursprungligen femåriga hyreskontrakt i stället för de fortlöpande som gällt tidigare. Det fick köpmännen på bakhasorna när nyöppningen av hallen står precis för dörren. Tidigare i veckan fick köpmännen via sitt förbund höra att man nått en kompromiss med Partitorget så att hyreskontrakten förblir fortlöpande, men att man håller utvecklingssamtal med alla köpmännen efter fem år.
Nu tar åtminstone en del av köpmännen mycket illa vid sig av beskyllningarna om mygel med hyreskontrakten.
Brevet innehåller också en annan överraskning.
Om Guggenheimmuseet byggs invid Gamla Saluhallen måste köpmännen betala högre hyror för sina hallbutiker. Taulavuori föreslår nämligen för tekniska nämnden att hyrorna binds till Guggenheim och liknande projekt som höjer hallens marknadsvärde.
Varning för reportrar
Köpmännen har också uppvaktats med ett herdabrev från Partitorgets informatör med föreskrifter om hur de ska bemöta journalister. Det är inte önskvärt att de tar upp negativa saker, heter det i brevet.
”En negativ mening eller minsta lilla klagomål är tyvärr just sådant som medierna ofta lyfter fram som den viktigaste nyheten”, varnar Partitorgets informatör Johanna Rönnlöf köpmännen.
– Det är som en fläkt från sovjettiden, säger en köpman som visar upp brevet för HBL.
– Vi anses för dumma för att själva veta vad vi ska svara journalisterna.
Herdabrevet har skickats ut med anledning av att intresset för den nyrenoverade Saluhallen nu är stort. Partitorget administrerar uthyrningen av torg- och hallförsäljningsplatserna i Helsingfors.
”Det är ur Gamla Saluhallens och Sandvikshallens synvinkel oerhört kritiskt att det inte nu skrivs någonting negativt om hallen eller köpmännen. Positiv publicitet är av högsta prioritet med tanke på hallens och köpmännens framgång”, undervisar Partitorget i sitt brev.
”Vill inte skrämmas”
”Även om en intervju i övrigt görs i en god anda kan en enskild negativ sak lyftas fram i rubrikerna. Det är inte min avsikt att på något sätt skrämma er, utan att tvärtom uppmuntra köpmännen att stolt berätta om positiva saker för medierna”, skriver Rönnlöf och erbjuder sig och sin stab att delta i intervjuerna.
– Jag har absolut inte förbjudit någon att ta fram negativa saker. Vi jobbar för en så fin saluhall för stadsborna som möjligt och är öppna för all feedback, säger Rönnlöf.
– Hallen ska just öppnas och vi behöver all tänkbar positiv publicitet, motiverar hon herdabrevet.
Rönnlöf berättar att man inför Sandvikshallens lansering i fjol höll kurser för köpmännen i hur man använder Facebook.
– Vi försöker sporra köpmännen och understryker att det lönar sig att föra fram positiva saker.