Centralgatan byggplats hela sommaren
Lik en labyrint, oöverskådlig och oframkomlig, ligger norra ändan av Centralgatan. Arbetet med att fullborda den nya gågatan drar ytterligare ut på tiden, och tidigast i augusti är det fritt fram för flanörer.
Stadsmiljö
Han är måttligt road, urmakaren Tuukka Saavalainen på anrika ur- och guldaffären Westerback på Centralgatan. Företaget flyttade för några år sedan till den nya adressen med det perfekta läget med tanke på både alla shoppingglada turister och den inhemska kretsen av kunder som köper mer dyrbara smycken och klockor.
Men där gågatan skulle stå färdig i sin helhet 2010 väntar den norra delen av Centralgatan fortfarande inte bara på finishen utan på en ordentlig slutspurt. Avsnittet är fortfarande en byggplats, avstängt till stora delar, och fotgängarna ska dessutom vara uppmärksamma på var de rör sig. Där man gått en tisdag är tillgängligheten borta redan på onsdag.
Enligt de ursprungliga planerna skulle södra delen av Centralgatan, det vill säga avsnittet mellan Alexandersgatan och Norra esplanaden stå färdig för fotgängarna 2009 och den norra etappen, mellan Alexandersgatan och Brunnsgatan, 2010. Det södra avsnittet har fungerat i några år.
– Men här på norra sidan om Alexandersgatan står vi mitt i röran i väntan på att gågatan äntligen ska bli färdig. Folk undviker området och det märks troligtvis i kommersen hos oss alla på vår del av gatan. Man kan säga att det ekonomiska läget i kombination med det nuvarande fysiska läget betyder en hel del utmaningar, säger Saavalainen.
Projektchefen beklagar
Arbetena på norra delen av Centralgatan kom i gång kring påsk i april i fjol, och skulle slutföras senast till julsäsongen. Men man kom inte ens nära i tidtabellen och butikerna gick miste om horder av ryska turister som anlände till Helsingfors med tåg. För dem skulle den naturliga promenaden mot Norra esplanadens boutiquer och det stora varuhuset löpa längs Centralgatan. Och nu hotar man förlora sommarturisterna.
På Helsingfors stads byggnadskontor med ansvar för gatubyggen i staden är projektchef Reijo Järvinen den första att beklaga att man är så långt efter i tidtabellen.
– Men det är inte bara stadens fel. Först drog tidtabellen ut på grund av ombyggnaden av Korvhuset eller Citycenter och nu pågår ombyggnadsarbeten på andra sidan av gatan. Ilmarinen renoverar bakom WTC-huset, så det är ingen idé att bygga en snygg gågata om en massa arbetsfordon ska köra fram och tillbaka till ett bygge.
Järvinen berättar att Centralgatans bygge tog en vinterpaus och att projektet körde i gång igen i april.
– På en skylt på gatan står att arbetet är färdigt i juli 2014. Men riktigt så snabbt går det tyvärr inte. Men i augusti, säger Järvinen och tillägger att han avser augusti i år.
Saavalainen på Westerback är i alla fall något av en optimist och säger att han är övertygad om att gågatan blir en publiksuccé, bara den äntligen färdigställs och öppnar för fotgängarna.
Saavalainen och helsingforsarna har all rätt att förutsätta ett strålande slutresultat, för stumpen till gågata är ingen lågprisinvestering. Kostnaderna för att bygga om Centralgatan rör sig kring 9,5 miljoner euro. Gatan sträcker sig förbi två kvarter och är knappt 200 meter lång. Därmed stiger priset till svindlande 47 500 euro per kvadratmeter. För den summan får man visserligen en gata som är uppvärmd om vintern, vem det sedan gläder är en annan sak.
Stockmanns namnidé
• Centralgatan hette Hagasundsgatan fram till 1928, och hade sitt ursprung i trakterna av Villa Hagasund, även kallad Karamzinska villan.
• Hagasund låg ungefär på den nuvarande bangården och området söder om Tölöviken, och var bokstavligen ett sund.
• Det var Stockmann, som höll på att färdigställa varuhuset, som föreslog att man skulle ändra gatans namn.