Vi använder cookies på våra sajter för att ge dig en bättre upplevelse.

  • Första sidan
  • Prenumerera
  • Kundservice
  • Annonsera
  • Ta kontakt
  • Min prenumeration
  • Jobba hos oss
  • e.hbl.fi
  • Om Hbl
  • Kortet.fi
  • På TV i dag
  • Nyhetsbrevet
Hem
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
  • Nyheter
  • Lokalt
  • Opinion
  • Sport
  • Kultur & nöje
  • Livsstil
  • Bloggar & poddar
  • HBL TV
    • Helsingfors
    • Esbo
    • Vanda
    • Grankulla
    • Kyrkslätt
    • Sibbo

    Felmeddelande

    User error: Failed to connect to memcache server: localhost:11211 in dmemcache_object() (line 415 of /srv/gamla-sites/docroot/sites/all/modules/memcache/dmemcache.inc).
    Från Esbo. Ville Lehmuskoski cyklar femton kilometer till jobbet i Kampen ett par dagar i veckan. Han är glad över att även Esbo har gått in för att främja cyklandet.

    Helsingfors utveckling bäddar för trafikkaos

    Anna Back
    Publicerad: 27.04.2014 05.21 • Uppdaterad: 27.04.2014 09.20

    Ämnesord

    • Finland
    • Helsingfors
    • Ville Lehmuskoski
    • trafikplanering

    Dela

    Twittra

    Verktyg

    Större text Mindre text Skriv ut artikel Rapportera fel

    Trängselavgifter är inte längre endast ett alternativ för huvudstadsregionen – de är sannolikt ett måste. Det säger Ville Lehmuskoski, trafikplaneringschef i Helsingfors.

    Busholmen, Fiskehamnen och Mellersta Böle medför inte bara nya hem och nya arbetsplatser. De nya bostadsområdena kommer också att ge upphov till trafikstockningar som känns på många håll. Först grötar det ihop sig i Gräsviken och Sörnäs, senare längs Skogsbackavägen.

    – I trettio år har vi haft ungefär samma trafiksituation i Helsingfors innerstad.  Men nu är de tiderna snart förbi. I dag har vi ca 200 000 invånare och 200 000 arbetsplatser i innerstaden, enligt stadens prognoser kommer de att öka med 50 procent. Det betyder att antalet resor i innerstaden ökar med 50 procent på tjugo år men det finns helt enkelt inte plats för fler vägar, säger trafikplaneringschefen Ville Lehmuskoski på stadsplaneringskontoret i Helsingfors.

    Med en så dramatisk ökning hjälper det inte att antalet bilar i förhållande till invånarna snart tros sluta växa. Bilarna är för många för att trafiken ska löpa smidigt. För tillfället ser tjänstemännen över trafiksystemplanen för Helsingforsregionen som täcker trafiksatsningar och arrangemang i fjorton kommuner. I planen som träder i kraft 2015 kommer alla scenarion att utgå ifrån trängselavgifter.
    – Genom att prissätta trafiken kan vi se till att biltrafiken är smidig. Man måste kunna lita på att större stockningar inte uppstår, säger Lehmuskoski.

    Inga kameror
    Den stora frågan är inte om, utan när trängselavgifterna införs. Förslaget till kilometerbaserade avgifter i hela landet som Jorma Ollilas arbetsgrupp lade fram i december är nu ute på remiss. Många frågor beträffande satellitövervakningen och övergången från bil- och fordonsskatt till kilometerskatt är öppna.
    Enligt arbetsgruppens beräkningar skulle det kosta 460 miljoner att införa systemet, som årligen skulle kosta 130 miljoner att driva. Helsingfors och andra städer som vill uppbära egna trängselavgifter räknar med att utnyttja samma system, så att de lokala avgifterna skulle gå till lokala trafiksatsningar.

    I Ollilas rapport utgår man från kilometerbeskattning 2025, men för att det ska blir verklighet behövs en klar politisk vilja. Vad händer med trafiken i huvudstadsregionen om de nationella planerna skjuts fram till 2030-talet?
    – Jag tror att det nationella systemet kommer tidigare. Finland är det enda västerlandet som inte har infört vägavgifter, och systemet blir knappast lika dyrt som Ollilas arbetsgrupp räknar med. De tänker sig att alla bilar behöver en sändare värd 100 euro, men redan i dag får man en telefon som har mer avancerad teknik för 20 euro.
    Planerna på ett kamerabaserat övervakningssystem, som i Stockholm, är enligt Lehmuskoski inte längre aktuellt.
    – Det har fungerat bra och lyckats minska trafiken på ett önskvärt sätt, men för oss är det för gammalmodigt. Ett satellitbaserat system är mycket mer flexibelt och effektivt.

    Metropollösningar
    Det kan mycket väl bli den nya metropolförvaltningen som fattar beslut om trängselavgifterna i huvudstadsregionen. Redan i dag samarbetar städerna om trafiklösningar, bland annat genom trafiksystemplanen. En sak som hittills inte fungerat är byggandet av parkeringar längs huvudlederna, för att tillräckligt många ska kunna lämna bilen och åka den sista biten kollektivt.
    – Problemet är att den kommun som finansierar en sådan parkering själv inte drar nytta av den. Det gör däremot Trafikverket och andra kommuner, säger Lehmuskoski.

    Metropolförvaltningen ska kunna se till helhetsbehovet och fatta beslut om planering och finansiering. Fast frågan är om det behövs en förvaltningsreform för att lyckas med det – den nya trafiksystemplanen kommer också att ha en modell för hur kostnaderna fördelas, enligt Lehmuskoski.
    Det viktigaste med metropolförvaltningen skulle enligt honom vara att minska antalet beslutsfattare.
    – Statens och kommunernas finansiering och beslutsfattande skulle skötas genom ett organ.

    Cykelsatsningar
    Sedan Lehmuskoski tillträdde som trafikplaneringschef 2012 har det gjorts en hel del för att skapa alternativ till privatbilismen. Målet är att förbättra kollektivtrafiken, speciellt spårvägstrafiken ska utvecklas och bli snabbare och pålitligare. När minibussarna Kutsuplus blir fler ökar möjligheterna att välja skräddarsydda resor. Lehmuskoski tycker också att man ska göra det lättare för dem som hellre är med i en bilpool än äger egen bil, och för dem som hyr bil då och då.

    Den här tiden på året plockar folk fram cykeln och ondgör sig över bristerna i centrum. För att ta sig mellan A och B måste man ofta åka via Z om man varken vill cykla på trottoaren eller vingla mellan stressade bilister. Men inom de närmaste åren ska mycket hända.
    – Staden fattade ett betydande beslut när man slog fast den tioåriga investeringsplanen i fjol. Man tog bort 30 procent av trafikinvesteringarna men ökade satsningarna på cykelbanor kraftigt. De första åren fördubblas anslagen, mot slutet av årtiondet tredubblas de till 15 miljoner per år.

    För de här pengarna ska man bygga nya banor, som den mellan Gräsviken och Tölöviken, men också vika plats för cyklarna längs gatorna i innerstaden. På nästa sida i dagens HBL finns en grafik över kommande cykelvägar och när de byggs. Alla cykelsatsningar handlar inte bara om att bygga leder.
    – Vi måste märka ut dem bättre, det är lätt att tappa bort sig.  Det måste också gå att parkera cykeln tryggt och smidigt, säger Lehmuskoski. 

    Anna Back
    Ta kontakt Flera artiklar av Anna Back

    Nyhetspulsen

    3.2.2016 08.32 3.2.2016
    Här är HBL.fi 4.0
    » Det har gått 20 år sedan HBL tog steget in på Internet – nu lanseras den fjärde större förnyelsen av...
    2.2.2016 22.07 2.2.2016
    Jurase Park marknadsför felaktigt
    » Dinosaurieparksprojektet använde gruppfinansieringsbolaget Invesdors namn i markandsföringssyfte – utan lov.
    2.2.2016 18.29 2.2.2016
    "Motbjudande skatteflykt"
    » Att sälja Fortums elnät var aldrig en god idé, säger statsminister Juha Sipilä (C).
    2.2.2016 21.55 2.2.2016
    Bensow fick äntligen ihop bokslutet
    » Skandalomsusad barnhemsstiftelse vill återupprätta sitt rykte.
    2.2.2016 20.56 2.2.2016
    Vill spela in "Star Wars" i rymden
    » Regissören Colin Trevorrow drömmer om att ta inspelningarna till yttre rymden.
    2.2.2016 17.20 2.2.2016
    Designens underbarn lämnar Finland
    » Fyra Aalto-studenter har tagit sig vidare till finalen i den erkända modetävlingen i Hyères.
    2.2.2016 19.45 2.2.2016
    Domkyrkan stängs för en vecka
    » Helsingfors domkyrka håller stängt i en vecka på grund av torkningen efter en vattenskada.
    2.2.2016 17.49 2.2.2016
    Misstänkt explosion i svensk skola
    » Svenska tidningar berättar om en kraftig explosion i en gymnasieskola i Karlstad. Inga spår av förödelse har dock rapporterats.
    2.2.2016 20.51 2.2.2016
    Läckor i Aarniofallet förvånar CKP
    » Informationsläckor från CKP och Helsingfors narkotikapolis var tisdagens var tisdagens ämne i målet kring Jari Aarnio.
    2.2.2016 21.19 2.2.2016
    SFP vill ge alla asylsökande id-kort
    » Asylsökande borde ges chansen att arbeta direkt efter ankomsten, anser Svenska folkpartiet.

    Bloggar

    Visa fler bloggar

     
    1.2.2016 20.36 1.2.2016
    Ungdomar uppskattar tydlig reklam
    Nyheter
    » Transparens är viktigare än objektivitet, säger forskare Vilma Luoma-aho.
    Amanda Mannstrom
    1.2.2016 23.07 1.2.2016
    Frågor och svar om zikaviruset
    Nyheter
    » Om du är gravid ska du inte resa till Latinamerika om du inte måste, säger de finländska hälsomyndigheterna.
    Peter Buchert
    2.2.2016 09.57 2.2.2016
    Som ett lapptäcke i drömmarnas land
    Kultur
    » Lars Huldén hade tänkt sig en forskarbana men blev på köpet älskad författare. På fredag när det är Runebergsdagen, fyller han 90.
    2.2.2016 20.21 2.2.2016
    Så vill svenska regeringen minska tiggeriet
    SVERIGE
    » Skänk inte pengar i muggen utan stöd hellre organisationer i de utsattas ursprungsländer.
    Anna Svartström
    1.2.2016 20.31 1.2.2016
    Genomskinlig journalistik
    Opinion
    » Nyligen slog en kollega larm om en så kallad advertorial som vi publicerat på webben och som en läsare delat via Facebook, varpå den plötsligt såg ut som en redaktionell text.
    Susanna Ilmoni
    1.2.2016 12.48 1.2.2016
    Tommy Pohjola: Skammen går på torg
    Opinion
    premium Graffitikonsten som pekade ut Vandabossar plockades ned och därmed gick staden från en pinsamhet till en annan.
    Tommy Pohjola
    Hbl - Hufvudstadsbladet
    Hbl.fi

    Hufvudstadsbladet är den största finlandssvenska dagstidningen i Finland och utkommer i Helsingfors.

    Kontakta HBL
    Växel 09 12531
    Prenumerationer 09 1253 500
    pren@hbl.fi

    KSF Media ger ut Hufvudstadsbladet, Västra Nyland, Östnyland, Loviisan Sanomat och Hangötidningen | Hangonlehti.

    Ansvarig redaktör (digitalt innehåll): Susanna Ilmoni
    Chefredaktör för tidningen Hufvudstadsbladet: Tommy Westerlund
    Nyhetschef inrikes och världen: Lena Skogberg (tf.)
     

    Nyhetstips & pressmeddelanden
    E-post: nyheter@hbl.fi
    SMS: TIPS "ditt meddelande" till 13513
    MMS (bilder): TIPS till 13513
    Ring nyhetschefen: 09 1253 222
    Ring webbproducenten: 044 78 35 720

    • Första sidan
    • Prenumerera
    • Kundservice
    • Annonsera
    • Ta kontakt
    • Min prenumeration
    • Jobba hos oss
    • e.hbl.fi
    • Om Hbl
    • Kortet.fi
    • På TV i dag
    • Nyhetsbrevet