Mannerheimvägen får enkelriktad cykelbana
När cyklisterna rör sig i samma riktning som övriga fordon, på en egen nivå, blir det tryggare och smidigare för alla.
Den nya modellen för cykelvägar i innerstan i Helsingfors betyder att gatorna delas in i tre nivåer. Längst ned kör bilarna, en kantsten högre upp cyklisterna – som separeras från fotgängarna med ytterligare en kantsten.
För att göra korsningarna tryggare är de nya cykelbanorna enkelriktade.
– Det är lättare för bilisterna att upptäcka cyklister som färdas i samma riktning, säger trafikingenjör Niko Palo på stadsplaneringskontoret i Helsingfors.
Hittills finns den här typen av cykelväg bara i de nybyggda kvarteren i Busholmen. Nu föreslås ett avsnitt av Mannerheimvägen, mellan Stenbäcksgatan och Nordenskiöldsgatan, cykelanpassas samtidigt som spårvagnsskenorna förnyas 2015. Enligt Palo försvinner 3–5 parkeringsplatser när man viker 2,5 meter för cyklisterna.
Den enkelriktade cykelbanan skulle inte behöva vara så bred för cyklisternas skull.
– Bredden är anpassad efter de krav som vägunderhållet ställer. I framtiden, när vi har fler cykelbanor, kan man skaffa annan utrustning och bygga smalare, säger Palo.
Cykelbanor dyker förr eller senare upp längs Runebergsgatan, på avsnittet mellan Tölötorg och Mannerheimvägen, och längs Helsingegatan. Man kan kommentera planerna för banan längs Mannerheimvägen på stadsplaneringskontorets webbsidor fram till den 27 april.