Esbo ger inte genast upp Stensviksmetron
Esbo stad är redo att sätta i gång med Stensviksmetron, trots trafikministeriets besked om att staten inte är med. Esbo vill dock att projektet nämns i statens budgetberedning.
Stadsdirektören i Esbo Jukka Mäkelä, Samlingspartiet, är smått besviken över gårdagens besked om att Kommunikationsministeriet inte är redo att ge klartecken för förlängningen av västmetron från Mattby till Stensvik.
– För oss är projektet så viktigt att vi är redo att börja bygga, visserligen under förutsättning att regeringspartierna nämner förlängningen av västmetron i handlingarna kring den förestående budgetberedningen. Det skulle betyda att staten stöder metrobygget, men först i ett senare skede, säger Mäkelä.
Mäkeläs partikamrat, riksdagsledamoten och gruppordföranden i stadsfullmäktige Pia Kauma erkänner också en viss besvikelse, men förvånad är hon inte över trafikministerns besked.
– I dagens ekonomiska läge var annat kanske inte att vänta. Jag skulle ha varit mer förvånad om Kommunikationsministeriet hade gett grönt ljus direkt. Men motiveringarna att Esbo stads kalkyleringar inte är solida är ett märkvärdigt påstående. Det är med samma argument kring lönsamhet och kostnader som Esbometron fick stöd för den första etappen av projektet, säger Kauma och menar att trafikministern knappast kan förbise det entydiga stödet för västmetron som finansutskottets trafiksektion gett.
– Också jag hoppas att projektet får stöd i budgetberedningen och att arbetena kommer i gång. Den första etappen av metron, som färdigställs om ungefär ett år, har sysselsatt över tusen personer, och också haft annan gynnsam verkan på ekonomin, säger hon.
Det var på fredag som trafikminister Merja Kyllönen, Vänsterförbundet, sade att ministeriet inte föreslår finansiering för fortsättningen på västmetron. Hon anser att Esbo stads kalkyler kring både lönsamhet och kostnader vilar på alltför vaga grunder. Till HBL sade Kyllönen redan i onsdags att de utredningar som Esbo stad levererat är bristfälliga.
Esbo stad har utgått från att staten bidrar till förlängningen av västmetron med 30 procent. I reda pengar handlar det om 230 miljoner euro. Metron mellan Mattby och Stensvik, och med fyra stationer på vägen, beräknas kosta 770 miljoner euro. Kostnaderna för metron från Gräsviken till Mattby har på tio år stigit från ursprungliga 400 miljoner euro till nästan en miljard euro.
Västmetrons styrelseordförande, tekniska chefen i Esbo Olavi Louko befann sig på fredag på arbetsresa i Norge men kommenterar kort för HBL att Esbo har levererat alla utredningar som ministeriet begärt.
– Ifall staten inte förbinder sig vid projektet i det här skedet och man ändå bygger senare stiger kostnaderna med ytterligare 200 miljoner euro, säger Louko och tippar att Esbo inte ger sig i kast med byggandet utan något stöd från staten.