Högt hägrar för Docksstranden
Helsingfors säljer byggrätten på Docksstranden till Skanska för 35,7 miljoner euro. På området ska Skanska bygga bostäder, hotell och affärslokaler. I dag sjuder kvarteret av kreativa jobb.
Maskinverkstaden är tyst, ingen hanterar metaller i mässingsgjuteriet och arbetet i träverkstaden upphörde för länge sedan. Här i den gamla rödtegellängan längs Docksgatan i fogen mellan Rödbergen och Eira tillverkade man i decennier delar av fartyg för skeppsvarvet men nya effektiva arbetsmetoder gjorde hantverket onödigt och byggnaderna stod tomma i åratal.
Under senare år har bland andra arkitekter, reklammakare, formgivare och designer upptäckt charmen med arbetsrum i lokaler som inte har sanerats till döds.
– Fråga inte hur, men småskaliga verksamheter kring kreativa jobb ser ut att kunna snusa sig till udda arbetslokaler som skeppsvarvets nedlagda verkstäder, säger stadsplaneringsarkitekten Matti Kaijansinkko.
Så gjorde till exempel finländska klädmärket Makia som hittade till andra våningen i en av verkstäderna redan för tre år sedan.
– Veterligen verkade skeppsvarvets kök och omklädningsrum i vårt hus, förtydligar Nicolas Prieto på Makia. Han är ny i företaget, och han jobbade i går sin första dag på Makia.
– Jag gillar arbetslokalen skarpt, ruffig men med stil och charm, säger Prieto och får medhåll av en av grundarna av varumärket, Joni Malmi.
Makia är inget för kostymhajar och slipsnissar utan för unga och äldre som gillar rockar, skjortor och byxor med starkt uttryck för relaxad livsstil.
Makia startade i grannkvarteret och hörde om varvets utrymmen via en reklambyrå som ansåg att stället var alltför slitet för deras image.
– Men vår image passar det perfekt. Vi hoppas att man inte förstör det genuina fabriksgolvet och den unika miljön genom att renovera allt i tipptoppskick. Motsvarande platser finns inte längre i Helsingfors, säger Jarmo Luotonen, den tredje av tio anställda på företaget.
Hoppas på kulturmärkning
Galleristen Tuomas Zetterberg på Helsinki showroom i grannhuset håller med om att miljön är sällsynt fin, men han räds inte renoveringen i sin fasta övertygelse om att man kulturmärker byggnader och rum så att de får behålla sin karaktär och stil.
Zetterbergs galleri är specialiserat på ung finländsk nutidskonst med attityd, och han snavar på orden när han ska beskriva sina konstnärer som Jiri Geller, Aurora Reinhardt, Mari Keto och Jani Leinonen.
– Galleriet är inrättat i den tidigare träverkstaden och fast vi har målat allt vitt förnimmer man tydligt verkstadsmiljön, samtidigt som lokalen känns europeisk i sin industriella look. Man kan inte önska sig ett bättre ställe för nutidskonst, säger Zetterberg och pekar på ett av Mari Ketos utsökta pärlarbeten, drottning Margrethe där hon hänger mellan två skönt spröjsade fönster.
Detaljplanen, som ska godkännas i stadsfullmäktige, betyder att man kulturmärker en stor del av de befintliga tegelbyggnaderna och att man bygger nytt invid och till och med ovanpå det gamla.
– Helsingfors har tradition av att bygga nytt på gammalt, och här funkar det fint, säger Matti Kaijansinkko på stadsplaneringskontoret.
– Nybyggena håller nytt formspråk men går i röda tegel och fogar fint ihop 2010-talet med de 100 år äldre verkstäderna. I genomförandet utgår man från det vinnande förslaget i en arkitekttävling där danska arkitektbyrån Lundgaard & Tranberg utgick med segern.
Dilemmat i konceptet är att man ska riva byggnaden Nosturi där föreningen Elmu är arrangör för tiotals rockkonserter och andra fester. Meningen var att erbjuda Elmu nytt ett stenkast söderut, i den gamla maskinverkstadshallen.
– Problemet är att reparationerna av den rätt svårt förorenade maskinverkstadshallen kostar upp till 21 miljoner euro. Det har Elmu inte råd med. Och för att komma i gång med alla nybyggen och andra renoveringar hade man tänkt starta med att riva Nosturi, säger Kaijansinkko.
Helsingfors stads fastighetskontor är ändå redan redo att sälja kvarterets byggrätter till Skanska som ska uppföra nytt och rusta upp gammalt. På området byggs minst 400 bostäder, hotell, restauranger och kulturscener, och så ska både Sjömansgatan och Båtsmansgatan få en förlängning över Docksgatan.
Fastighetsnämnden behandlar på torsdag ett föravtal om försäljning.
– Köpesumman är 35,7 miljoner euro, men Skanska köper inte om detaljplanen inte godkänns. Min tippning är att vi är i slutet av 2010-talet innan man börjar bygga. Det behövs bara att någon lämnar in besvär mot detaljplanen så skjuts allt upp med två tre år, säger för sin del avdelningschef Juhani Tuuttila på fastighetskontoret.