HIFK-arenan inte enda alternativet
Sporthall och köpcenter på Tallbacken är inte de enda alternativen. För tillfället granskar man olika koncept. Men klart är att bussterminalen är utesluten.
Det trista asfaltfältet, som utgör den nästan oöverskådliga parkeringsplatsen vid Tallbacken med Tölö sporthall, operan och Stadion som närmaste grannar, går mot en ny framtid.
– Vi granskar nu olika koncept och alternativ för området. Som det ser ut ska det knappast förbli i all evighet. I det här skedet är ingenting uteslutet, vare sig sporthall, köpcenter eller boende. Det enda som inte längre är aktuellt är en bussterminal, säger arkitekten Martin Bunders på stadsplaneringskontoret.
Nu arbetar man med att lägga fram principerna för en detaljplan för området och målet är att komma till skott i vår. Sedan ska en hel drös instanser och ämbetsverk uttala sig och politikerna fatta beslut, så i praktiken dröjer det minst ett par tre år innan det första spadtaget tas på området.
På HIFK, som för ett år sedan lanserade sitt koncept, Helsinki Garden, en storstilad mix av idrottsarena, hotell, köpcenter och boende, säger ordförande Timo Everi att han inte vill uttala sig i det här skedet och hänvisar till att arbetet med detaljplanen pågår. Bunders säger för sin del att man inte har haft särskilt intensiva kontakter med HIFK.
Enligt Everi är finansieringen i alla fall fixad och HIFK redo att fortsätta bearbeta projektet. Han specificerar dock inte hur och var man fått tag på investerare som är villiga att satsa sammanlagt 350–400 miljoner euro.
Planerna på en bussterminal för matartrafiken i anslutning till centrumslingan har skrinlagts för att man kom till insikt om att den skulle ligga alltför nära centrum för att ha någon funktion.
– Det hade varit fånigt att ha en terminal för matartrafiken på ett stenkasts avstånd från centrum, säger trafikplaneraren Markku Granholm på stadsplaneringskontoret. I stället har man koncentrerat sig på att granska en bussterminal i anslutning till Hoplax station.
– Inte heller här är placeringen helt problemfri. Men vi utreder.
Centrumslingan är en underjordisk spårvägsförbindelse i innerstan och beräknas kosta minst 600 miljoner euro. Om planeringen framskrider friktionsfritt kan man kanske börja bygga 2015.