Absurt och ojämlikt att slopa resekorten för handikappade
Helsingfors gratis resekort för funktionshindrade är åter i vågskålen. Rullstolsburna Kalle Könkköla menar att man egentligen inte ens kan tala om gratis resekort.
Beslutet om resekorten har bollats omkring en längre tid, men nu är politikerna tillbaka i ruta ett. I budgeten för 2014 som Helsingfors fullmäktige godkände i onsdags finns det inga gratis resekort för personer med funktionsnedsättning efter årsskiftet. På det här sättet sparar staden en miljon euro. Först godkände fullmäktige i onsdags stadsdirektörens förslag om att slopa resekorten men på samma möte röstade de också för Gunvor Brettschneiders (SFP) förslag om att staden ska utreda om systemet med de gratis resekorten ändå kan bevaras.
Maija Anttila (SDP) som är ordförande för social- och hälsovårdsnämnden som nu åter har frågan på sitt bord medger att det finns en motstridighet i besluten. Nämnden har en summa på 5,6 miljoner som den ännu ska besluta om.
– När vi behandlar frågan om ett par veckor diskuterar vi också om en del av summan kan fördelas till resekorten. På listan finns många andra viktiga frågor som berör funktionshindrade. Vi har inte utrett frågan om resekorten tillräckligt, säger Anttila.
- Sammanlagt 3 610 personer med olika former av funktionsnedsättning får ett HRT-resekort utöver de lagstadgade färdtjänsterna de är berättigade till. De betalar ändå en självrisk på färdtjänsterna.
- Helsingfors har beviljat denna grupp resekort sedan 2003, men nu är det öppet om förmånen ska dras in från och med årsskiftet.
- Helsingfors stads trafikverk ger dessutom gratis resekort till synskadade och krigsinvalider. Pensionärer och personer med funktionsnedsättning får rabatterade biljetter.
Men varför utredde ni inte frågan ordentligt när ni hade den på ert bord för några veckor sedan?
– Frågan hade blivit kvar från föregående möte, men stadsstyrelsen hade redan hunnit ta ställning till frågan så vi strök den från listan. Vi ville ha fler utredningar men tidtabellen tillät det inte.
SFP:s Marcus Rantala, medlem i stadsstyrelsen, säger att man behandlade budgeten som helhet och valde att låta nämnden avgöra hur den vill fördela summan på 5,6 miljoner.
– Jag tycker ändå att nämnden kunde ha utrett frågan om resekorten tidigare, till och med på våren. Det viktiga är ändå att de gör det nu. På lång sikt tycker jag att vi måste hitta en lösning med Helsingforsregionens trafik (HRT) om en lägre taxa i hela regionen för de funktionshindrade, säger Rantala.
Enligt Anttila vill nämnden nu utreda i vilken grad resekorten faktiskt används.
– Jag har till exempel hört om sängliggande personer som inte har någon möjlighet att använda kortet, som har fått det hemskickat. Jag tror inte att summan för resekorten blir en miljon euro, säger hon.
Ojämlika resor
I Helsingfors finns omkring 12 000 personer med funktionsnedsättning som enligt lagen har rätt till färdtjänst, och ungefär en tredjedel av dem får också gratis resekort. Multihandikappade Kalle Könkkölä, som är verksamhetsledare för handikappförbundet Tröskeln, menar att man egentligen inte kan tala om gratis resekort. Han motiverar sitt argument med att alla funktionshindrade betalar en självrisk på 2,20 euro per resa för färdtjänsten. Sammanlagt har man rätt till 18 enkelresor för sin fritid och för att sköta ärenden. Den som jobbar eller studerar har dessutom rätt till en resa från och till arbets- eller studieplatsen. Självrisken betalar den funktionshindrade till social- och hälsovårdsverket, som köper in taxiresor från Palmia och resekort för ungefär en miljon av HRT.
– Jag vägrar kalla resorna gratis eftersom det är förknippat med färdtjänsten som jag betalar en självrisk för. Om staden slopar systemet med resekorten som bonus har den funktionshindrade rätt till 18 resor, men när de flesta andra får åka obegränsat med sitt månadskort får jag åka bara 18 enkelresor. Vi betalar då ungefär samma pris som andra i Helsingfors men får inte resa lika mycket för pengarna. Det är absurt och ojämlikt, säger Könkkölä.
Han tror att fler människor kommer att använda färdtjänst om de gratis resekorten slopas, vilket han tror blir dyrare för staden.
– Särskilt för dem som lever på sjukpension är det illa om de gratis korten slopas. Vi som är i arbetslivet är bara några hundra, säger Könkkölä.
Han tycker det är viktigt också ur rehabiliteringssynpunkt att man stöder de funktionshindrade att åka kollektivt och träffa andra människor.
Tuula Poikonen chef för handikapparbetet vid social- och hälsovårdsverket säger att hon förstår Könkköläs poänger.
– Här finns många aspekter och jag säger inte att han har fel. Handikapporganisationerna lyfter fram aspekten om ojämlikhet, och jag förstår också den. Men lagen förutsätter att kommunerna endast ska ordna 18 färdtjänstresor för funktionshindrade som betalar en självrisk för dem. Helsingfors har därtill gett gratis resekort som en extra förmån i tio år.
Eftersom det är social- och hälsovårdsverket som betalar för och beställer korten av HRT, säger Pirkko Lenno, som är chef för passagerarservicen på HRT, att de får kontakta alla sina kunder om hur det praktiska ska ordnas i fortsättningen.