”Någon annan ska ge gratis resekort”
Social- och hälsovårdsnämndens förslag att sluta ge gratis resekort till funktionshindrade har väckt starka känslor. I dag ska Helsingforspolitikerna fatta beslutet.
När social-och hälsovårdsnämnden i Helsingfors sätter sig ner i eftermiddag ska den enligt beslutsunderlaget dra in en förmån som berör 3 600 personer, de flesta av dem funktionshindrade. Resekorten som beviljas i samband med rätten till färdtjänst kostade social- och hälsovårdsverket över 1 miljon euro i fjol.
– Den ursprungliga tanken med de gratis resekorten var att utnyttja servicelinjerna inom kollektivtrafiken, säger Tuula Poikonen som är chef för handikappservice på social- och hälsovårdsverket.
Det var 2001, och enligt dagens beslutsunderlag fattade politikerna inte något explicit beslut om gratis resekort. I samband med att affärsverket Palmia tog över koordineringen av färdtjänsten 2008 gav man upp idén om att utnyttja kollektivtrafiken. Men gratiskorten hängde kvar.
– För några år sedan var de uppe i nämnden, men det fattades inget beslut. Jag hoppas att vi får ett beslut den här gången, säger Tuula Poikonen.
Enligt henne ska social- och hälsovårdsverket se till att de lagstadgade uppgifterna uppfylls. Att finansiera tusentals resekort ser hon som någon annans uppgift.
– Det är en större politisk fråga, eftersom det handlar om tillgänglighet och trafikpolitik.
Ett alternativ är att Helsingforsregionens trafik utvidgar sina rabattgrupper. I dag reser till exempel gravt synskadade gratis.
Politiker tvekar
Men ännu är beslutet inte fattat. Vad som händer på dagens möte är svårt att förutsäga. Enligt Seija Muurinen (SDP) var resekorten bara ett ärende bland många när budgetförslaget godkändes i juni.
– Diskussionen uppstod efteråt, när olika intressegrupper uppmärksammade saken.
Trots kritiken är Muurinen beredd att skriva under att gratiskorten slopas – om det inte dyker upp något överraskande före mötet.
– Jag har bett om kompletterande uppgifter och förstår beredningen. Varför ska social- och hälsovårdsverket betala en miljon för en förmån som alla inte ens kan utnyttja? En av orsakerna till att folk beviljas färdtjänst är att de inte kan använda sig av kollektivtrafiken, säger Muurinen.
Gunvor Brettschneider (SFP) är också rätt övertygad om var hon står, vilket kan leda till att ärendet bordläggs i kväll.
– Jag vill behålla möjligheten till gratis resekort. Det är viktigt att de här människorna får röra sig så mycket de kan, och delta i det sociala livet utanför hemmet. Det handlar bland annat om äldre människor med svåra rörelsehinder och låga inkomster.