"Bilismen står högst i kurs"
Kanadensiska expertens hårda dom: Skrämmade och förvirrande att cykla i Helsingfors.
Cykelkulturen i Helsingfors, eller snarast bristen på en sådan, får skarp kritik av den kanadensiske experten på stadsplanering, Brent Toderian.
Han har cyklat i innerstan och funnit upplevelsen skrämmande och förvirrande.
Brent Toderian är tidigare stadsplaneringschef i Vancouver, Kanada och något av en guru i frågor kring urbanism och stadsplanering. Han reser världen runt för att föreläsa om möjligheterna att bygga tätt, urbant och trivsamt. Till Helsingfors kom han förra veckan och i går redogjorde han för sina upplevelser.
– I Vancouver har vi klara prioriteter för hur man bygger upp en bra stad. Fokus är ställt på fotgängare, cyklister och kollektivtrafik. Biltrafik prioriterar vi allra lägst. Men i Helsingfors är det tvärtom, här står bilismen högst i kurs, sade Toderian och berättade att han lånade en cykel och begav sig ut i trafiken i innerstan.
– En skrämmande och farlig upplevelse. I Vancouver tar vi gaturum från bilisterna åt cyklisterna. I Helsingfors tar man trottoar från fotgängarna åt cyklisterna, och där det inte är möjligt måste man cykla på gatan bland bilarna. Följden är att folk också cyklar mitt bland fotgängarna, säger han och beskriver cykelfärden som ytterst förvirrande.
– Än cyklar man på cykelväg, än på trottoaren och så plötsligt på gatan. Det uppstår farliga situationer, inte bara för cyklisten på gatan utan också för fotgängaren på trottoaren. Mina värdar på
Stadsplaneringskontoret försökte skylla på att jag är främling i stan, men faktum är att stadens stora svaghet är usel cykeltrafik som också drabbar fotgängare. Kollektivtrafiken fungerar däremot utmärkt.
– Bilen dominerar fortfarande stort, och var än jag har rört mig i Helsingfors känner man bilens närvaro väldigt starkt. Vancouver har långt fler bilar men bilen är inte alls lika närvarande och definitivt inte så högt prioriterad, säger Toderian.
Vancouver har tätat innerstans bebyggelse målmedvetet under de senaste decennierna, och Toderians råd till Helsingfors är att inte rädas att bygga högt.
– Men bygg högklassigt och bra, låt inte skyskraporna stå för nära varandra, satsa på fina miljöer på gatunivå, och fram för allt, bygg inte höga hus där man tar hissen till källaren för att fortsätta i bilen. Folk ska ut på gatan för att gå, cykla och för att träffa andra och njuta av sin omgivning.