Metrovakterna kommer i framtiden från stadens affärsverk Palmia. FOTO: HBL-arkiv/Richard Nordgren

”Vi fick inte nog med tid att läsa avtalet”

Avtalet om metroväktare undertecknades på fredagen, mindre än ett dygn efter att politikerna i Helsingfors stads trafikverk HST:s direktion fick se papperet.

Hbl berättade i april att avtalet om metrons vakttjänster går ut i höst och att stadens ledning vill gynna det egna affärsverket Palmia. Majoriteten i HST:s direktion ansåg att avtalet om tjänsterna bör läggas ut på entreprenad.

Senare i april gav stadsstyrelsen HST rätt att förhandla och ingå ett avtal med Palmia, något som trafikverkets direktion reagerade på i maj genom att efterlysa en genomgång av avtalet.

Något sådant blev inte av. I går eftermiddag undertecknades avtalet som är värt drygt 4 miljoner euro och sträcker sig fram till hösten 2017.

Politikerna fick avtalet per e-post på torsdagen kring lunch.

– Stadsstyrelsen har inte sagt att direktionen inte får ta del av avtalet innan det undertecknas. Vi sidsteppades. Nu ställde vi ändå frågor men fick inte alls alla svar, säger Kari Kälviä (Gröna). Frågorna handlar om pris och resurser.

Han säger också att avtal ska skrivas så att det inte finns utrymme för missförstånd. Enligt direktionens ordförande Otso Kivekäs (Gröna) är papperet klart och tydligt.

Direktionen krävde ett extra möte om avtalsläget men fick avslag av direktionsordföranden.

– Enligt stadsstyrelsens beslut fattar direktionen inte beslut i den här frågan. Ett möte om ett informationsärende kändes inte rätt, säger Otso Kivekäs.

Men han medger att det blev onödigt bråttom på slutrakan och att hela affären kunde ha skötts på ett snyggare sätt.

Varför blev det så bråttom, då?

– Det har arbetats hårt med avtalstexten och så tror jag att det spelade in att vd:ns semester börjar på måndag.

HST:s vd Matti Lahdenranta tar kritiken med ro. Han hänvisar till stadsstyrelsens beslut och säger att han förstår att frågan är känslig eftersom direktionen på våren tyckte annorlunda än stadsstyrelsen.

Ari Lehtinen (SDP) undrar vad montörerna på metrodepån säger när de får veta att avtalsbrådskan ”åtminstone delvis handlade om ledningens semesterplaner”.

– Det var många där som fick flytta på sin egen semester för att besiktningen av de ombyggda metrovagnarna skulle lyckas inom utsatt tid.

Matti Lahdenranta svarar att det är klart att sommartiden spelar in.

– Först och främst därför att Palmia behöver tid för förberedelser. Egentligen borde vi ha haft ett avtal för länge sedan.

Också direktionens vice ordförande Riina Simonen (VF) är förundrad över brådskan.

– Nu kommer det att bli en massa snack efteråt. Det hade gått att undvika, säger hon.

Otso Kivekäs vill lugna stämningen.

– Den här beslutsgången gör också mig fundersam men som sagt är avtalet tydligt. Och vi kommer att få en genomgång på mötet i augusti.

 

Artikeln ingick ursprungligen i lördagens papperstidning.