Byggplats. Ett förslag är att öppna endast Björkholmsstationens östra ingång. Den västra skulle öppnas efter att de nya bostadskvarteren byggts färdigt. Foto: Hbl/Tommy Pohjola

Sauri lovar bygga klart på Björkholmen

Det är dyrt att bygga bostäder på Björkholmen. Så dyrt att politikerna åtminstone tillfälligt sätter tummen ner för den nya metrostationen. – Det är bara en rekommendation, säger Otso Kivekäs (Gröna).

Inte ens de bästa havsvyerna och finaste bostäderna vid stranden ger tillräckligt med klirr i stadens kassa för att det ska löna sig med en metrostation på Björkholmen, anser beslutsfattarna. Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST beslöt på torsdagen föreslå för stadsstyrelsen att västmetron kör utan att stanna förbi västra delen av Drumsö.

– Vi ser ingen ekonomi i projektet. De totala kostnaderna för stationen är drygt 50 miljoner euro. Det är mycket pengar, säger HST-direktionens ordförande Otso Kivekäs (Gröna).Han betonar att det handlar om att skjuta fram byggandet av stationen, inte slopa den helt och hållet. Otso Kivekäs gissning är att Helsingfors stadsstyrelse ändå går vidare som planerat. Ärendet behandlas i stadsstyrelsen inom några veckor.

Pekka Sauri, biträdande stadsdirektör med ansvar för kollektivtrafik och den som föredrar ärendet i styrelsen, väntar inte så länge med besked.

– Stationen byggs som planerat, säger han.

 

Bakgrund
Björkholmen
  • Förslaget till Björkholmens delgeneralplan godkändes i stadsplaneringsnämnden i december 2012.
  • Tanken är att utlåtanden om och anmärkningar på Björkholmens delgeneralplan behandlas i stadsplaneringsnämnden i höst.
  • På Björkholmen planeras en metrostation och kring den bostäder och arbetsplatser.
  • Planeras som en havsnära och urban stadsdel på västra sidan av Drumsö med båthamnar och annan verksamhet i anslutning till stranden.
  • Man har räknat med 4 000 invånare och 2 000 arbetstillfällen. Källa: Stadsplaneringskontoret i Helsingfors

HST:s direktion motiverar sitt förslag med att man försöker se till HST:s bästa. På västmetrobolagets webbplats kan man läsa att byggandet av Björkholmens bostadskvarter och metrostationen är två helt skilda saker. Ändå verkar det också spela in att bostäderna som Helsingfors vill bygga på Björkholmen blir extra dyra, enligt Helsingin Sanomat.

Försäljningen av byggrätten täcker inte byggkostnaderna för bostäderna. Det är också dyrt att täcka över och förse Västerleden med en ny anslutning och dessutom bygga ut Björkholmen genom att dumpa stora mängder grus och sten i havet. Förlusten sägs uppgå till tiotals miljoner euro.

"Större än Brändö"

HST-direktionens överraskande beslut förvånar på Drumsö. Drumsösällskapets ordförande Ville Elomaa säger att han inte bekantat sig i detalj med det senaste utspelet men "det låter underligt". Torsten Fagerholm, som precis flyttat från centrum till Drumsö bland annat för att kunna bo nära metrostationen på Björkholmen, påminner att stadsfullmäktigena i Helsingfors och Esbo förutsatte 2008 att alla stationer tas i bruk samtidigt.

– Jag begriper inte den här kappvändningen inom beslutsfattandet, säger han.

Byggandet av stationen på Björkhomen har redan kostat 24 miljoner euro.

– Och nu lägger man då locket på. Det är ju inte klokt.

Drumsö blir inte helt utan metrostation även om Björkholmen skulle öppnas långt efter västmetrons start 2016. En stor station byggs vid köpcentret på Drumsövägen.

Torsten Fagerholm påminner att vd:n för Västmetrobolaget Matti Kokkinen nyligen uppskattat att Björkholmsstationen skulle ha mellan 3 000 och 6 000 användare varje dag.

– Det är många det. På promenadavstånd från stationens östra ingång bor fler människor än på hela Brändö.

Brändö i östra Helsingfors har cirka 4 000 invånare, Drumsö nästan 20 000.

Stationen på Brändö öppnade i augusti 1982 när metron togs i bruk.