Foto: Hbl-arkiv

HST nu också polissak

Vill man veta något lite mera detaljerat om automatiseringen av metron i Helsingfors måste man gå via registratorskontoret. Det är en tröttsam väg. HST behöver i snitt 54 dygn för att svara på informationsbegäranden.

Enligt offentlighetslagen ska svar ges omgående och senast, om det handlar om uppgifter som är mycket svåra att ta fram, inom en månad.

Hbl skickade i november 2011 en informationsbegäran som gällde brevväxlingen mellan HST och metroleverantören Siemens. Breven innehöll detaljer om problemen med ombyggnaden av de gamla metrotågen.

Det tog HST över fyra månader att svara och så gott som allt är hemligstämplat på Siemens begäran.

Hbl lämnade i början av april in besvär till Helsingfors förvaltningsdomstol. Förra veckan gjordes också en brottsanmälan. Misstanken är att tjänstemännen slarvat med beslut om handlingars offentlighet.

”Någon måste dra gränsen”
– Rätt gjort! säger Pekka Viljanen professor i straff- och processrätt vid Åbo universitet efter att ha läst både överklagandet till förvaltningsdom­stolen och brottsanmälan till polisen.

Viljanen säger att han länge har följt med offentligheten kring automatiseringen av metron.

– Behandlingstiderna är helt oacceptabla. En myndighet ska kunna svara snabbare. Det kan ju vara ett ”nej, vi ger inte ut de begärda handlingarna” och så får man gå vidare med besvär.

Så varför tror du att HST gång på gång överskrider offentlighets­lagens tidsfrister?

– Det kan man bara gissa. Men klart är att stadens ledning borde agera skarpare och tala om för tjänstemännen var gränsen går.

Läs också: Oklart vad tjänsteresa ger Helsingforsmetron