Ungefär här kommer Helsingfors nya landmärke att stå om allting går enligt Jaron Duivesteins (till vänster) och Tjebbe Haringas planer. Foto: Cata Portin

Skatuddens pariserhjul saknar bygglov

Det splitternya pariserhjul som ska stå på Skatudden väntar på att ­fraktas från Nederländerna. Men killarna bakom det Liechtensteinregistrerade ­företaget som tar hit hjulet saknar fortfarande bygglov.

Den ursprungliga tidtabellen där de första passagerarna skulle ha åkt i pariserhjulet på valborgsmässoaftonen kommer antagligen att skjutas fram. Företaget bakom hjulet måste ännu presentera en plan över området för staden innan de kan få bygglov. Men inom maj kommer det nya landmärket att vara på plats, lovar Tjebbe Haringa och Jaron Duivestein.

– Annars förlorar vi en del av den korta sommarsäsongen i Helsingfors, säger Duivestein.

De två holländarna bor i Schweiz men har sitt företag United international leisure i Liechtenstein. Hjulet är splitternytt och har inte stått någon annanstans tidigare. Det väntar på transport i Nederländerna. När det väl är på plats tar det sju dagar att bygga upp det. Ett specialistteam kommer att flygas in för att installera det 50 meter höga hjulet.

Killarna har ett namn färdigt, men vill inte avslöja det ännu. Det kan nämligen ändras om det dyker upp en ny stor sponsor inom de närmaste veckorna. Men om några veckor ska både namnet och biljettpriset för barn, vuxna och grupper vara klart.

Hjulet kommer att administreras av United international leisure. Dui­vestein och Haringa grundar ett ­lokalt företag i Finland med samma namn som pariserhjulet. Man kommer att flyga in egna experter som kan träna upp folk i Helsingfors.

Sammanlagt kommer 10–15 personer att anställas, för tillfället söker man bland annat en vd. Pariserhjulet kommer också att innebära en chans för ungdomar, det behövs folk för bland annat biljettförsäljning.

Beslutsprocessen kring pariserhjulet gick förvånansvärt snabbt: ett halvår efter att Duivestein träffat representanter för fastighetskontoret hade hjulet fått grönt ljus i nämnden.

Varför tror du att processen kring just pariserhjulet gick så snabbt?

– Det är nog för att vi skapar ett landmärke i Helsingfors. Dessutom har vi varit väldigt tydliga med vad vi erbjuder, säger Duivestein.

Tomten som företaget får hyra för bara 2 500 euro per månad är på 2 500 kvadrat. Duivestein beräknar att hjulet tar upp mellan 500 och 600 kvadratmeter.

– Vi har många planer för resten av området. Men det kommer inte att vara någonting som stör miljön. Vi vill liva upp miljön och erbjuda ett högklassigt område som man kan njuta av med hela familjen.

Haringa och Duivestein planerar bland annat andra fritidsaktiviteter runt hjulet samt souvenir- och fotografiförsäljning. Om man lyckas komma överens med staden vill man gärna också sälja mat och dryck.

Får inte konkurrera

Vid Fastighetskontorets lokalcentral säger Risto Heikkinen att man från stadens sida först vill se hur pariserhjulsverksamheten kommer i gång. Sedan är det fastighetskontorets tomtavdelning som tar ställning till om man ger lov för till exempel kaféverksamhet.

– Klart är att området på Skatudden inte får bli en förlängning av Salutorget och tävla med verksamheten där.

Det betyder bland annat att det inte kommer att bli aktuellt med några jordgubbsförsäljare utanför pariserhjulet.

Merja Sorakari vid fastighetskontorets tomtavdelning berättar att United international leisure ännu inte har presenterat någon plan över hur de ska använda området. Det är ett krav för att företaget ska få bygglov.

– Utan bygglov kan man inte börja bygga upp hjulet.

Det gäller alltså för företagarna att få ihop en plan med rätt snabb tidtabell om löftet om att öppna i maj ska hålla. Om företagets affärsverksamhet blir mer omfattande har staden rätt att höja månadshyran för området.