Foto: Leif Weckström

Boendeparkering blir mer än femfaldigt dyrare

Helsingfors stadsplaneringskontor har stora planer på att förändra parkeringspolitiken rejält. Principen är att användaren betalar.

Rapporten om Helsingfors framtida parkeringspolitik presenteras för stadsplaneringsnämnden i dag och stadsstyrelsen ska behandla ärendet i höst.

En av åtgärderna för en mer fungerande bilstad är en successiv höjning av avgiften för boendeparkering från nuvarande 120 euro per år till 680 euro år 2020.

– Priset motsvarar de kostnader staden har för en parkeringsplats, säger trafikingenjör Juha Hietanen på stadsplaneringskontorets trafikplaneringsavdelning.

En parkeringsruta kostar staden kring 450 euro per år, om man beaktar kostnader för byggande och underhåll samt markens värde. På vintern tillkommer kostnader för snöröjning, och därför skulle parkeringsavgiften komma att vara dubbelt så hög under vintermånaderna.

År 2014 skulle boendeparkeringsavgiften fördubblas till 20 euro per månad från november till mars och därefter skulle tio euro läggas till fram till 2020 då vinteravgiften skulle vara 80 euro per månad. April till oktober skulle månadsavgiften vara 40 euro.

– Meningen är att bli av med de bilar som förvaras på gatan under vintern och ge plats för de aktiva användarna. Det ska bli lättare att hitta parkeringsplats, förklarar Hietanen.

I parkeringsrapporten föreslås också att systemet med boendeparkering utvidgas till bland annat Munksnäs, Munkshöjden, Drumsö och Kottby.

– Redan 2014 kunde man tillämpa systemet i något pilotområde, tror Hietanen.

Stadens framtida parkeringspolitik består av ytterligare flera förändringar. Ett exempel är att höja parkeringsböterna till minst 80 euro, det vill säga samma taxa som kollektivtrafiken uppbär av biljettlösa.

– Böterna ska bestämmas av hur stor olägenhet felparkeringen är för samhället, säger Hietanen.

Om man parkerar på ett spårvagnsspår eller en plats för funktionshindrade ska man punga ut med 500 euro; parkerar man för nära ett övergångsställe kostar det 250 euro.

Dessutom föreslås progressiv parkeringsavgift invid kvartersbutiker, så att det i proportion är billigare att stå en kort stund. Målet är också att på lång sikt avskaffa parkeringsautomaterna och övergå till mobilbetalning.