Foto: Leif Weckström

Sauri: Västmetron är centrumtunneln

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri ställer sitt hopp till metron. – Centrumtunneln är ett alternativ bland andra, säger han.

”Omöjlig att driva igenom”, ”ett villkor för ett livskraftigt centrum” och ”en bit av pusslet”. Diskussionen om centrumtunneln i Helsingfors är i gång igen.

Beroende på vem man frågar kostar det mellan fem hundra miljoner och en miljard euro att bygga tunneln. Tunneln skulle förbinda Öster­leden med Västerleden.

Planen har ältats av beslutsfattarna i snart två årtionden och seglar upp igen som en del av en färsk trafikprognos. Mängden fordon i staden beräknas öka kraftigt när nya stora bostadsområden färdigställs på Busholmen och Ärtholmen och i Fiskehamnen och även Böle byggs ut.

Diskussionen om centrumtunneln tog ny fart i går när Helsingin Sanomat berättade att stadsplaneringsnämndens nya ordförande Risto Rau­tava (Saml) kommer att ta upp tunnelplanen i nämnden.

Enligt trafikplanerare Petri Blomqvist, som sammanställt siffrorna på uppdrag av stadsplaneringskontorets trafikplaneringschef Ville Lehmuskoski, är centrumtunneln en lösning bland andra i utredningen. Risto Rautava är den politiker som redan länge varit mest aktiv i frågan. I en Hbl-intervju för drygt ett år sedan förklarade dåvarande stadsstyrelsens ordförande att ett utbyggt promenadcentrum förutsätter cent­rumtunneln.

Centrumtunneln har aldrig skrinlagts helt och hållet. Ritningarna finns på stadsplaneringskontoret. Bara att damma av och uppdatera dem, som Hbl skrev i december 2011.

Kommer inte på fråga

SDP-gruppens vice ordförande Thomas Wallgren påminner om att en så här stor investering skulle ha diskuterats på fullmäktigegruppens strategimöte om den skulle vara aktuell.

– Jag självfallet inte bäst informerad om allt som händer exempelvis inom stadsplaneringen. Men det finns andra i vår grupp som är det och ingen har sagt ett knyst.

Enligt Thomas Wallgren är ”cent­rumtunneln omöjlig att driva igenom”.

– Vi vill inte ha mera bilar i cent­rum. Så det är inte fråga om vem som betalar, säger han.

Risto Rautava har föreslagit att tunneln helt eller delvis kan betalas av privata finansiärer och nyligen har också cheferna för några stora försäkringsbolag visat intresse för projektet.

– Dessutom, säger Wallgren, om man verkligen vill att tunneln diskuteras seriöst ska planerna prövas i stadsfullmäktige. Nu verkar man inte förstå beslutskulturen i den här staden.

Wallgren är trots allt beredd att fundera och diskutera.

– Jag har inte sett de nya prognoserna. Efter moget övervägande och när jag sett detaljerna kan jag ändra mig.

Den gröna fullmäktigegruppens vice ordförande Otso Kivekäs frågar vad centrumtunneln behövs till.

– Vi har redan stora trafikleder i öst-västlig riktning så jag förstår inte varför man måste köra genom centrum.

Han säger också att först bygger man ut promenadcentrum och sedan funderar man om centrumtunneln behövs.

– Det är inte tvärtom.

Två miljardprojekt

Också biträdande stadsdirektör Pekka Sauri, som ansvarar för kollektivtrafiken, ska bekanta sig med den nya trafikutredningen. Även han understryker att centrumtunneln är endast en lösning på de hotande problemen.

– Fakta är att vi får flera tiotusentals nya invånare de kommande åren. Det är ett enormt tryck på stadsfullmäktige som har ett tufft investeringsprogram. I det sammanhanget har jag svårt att se hur tunneln skulle få plats. Och så är cent­rumtunneln endast en bit av pusslet. Det finns många andra.

Bland dem han nämner finns metron. Trots problemen med automatiseringen av den gamla banan och västmetrobyggets ökade kostnader är ”västmetron centrumtunneln”, enligt Pekka Sauri.

– Den mängd människor metron transporterar är mångfaldig jämfört med centrumtunneln.

Stadsplaneringsnämnden diskuterar huvudstadsregionens trafik på mötet den 13 mars.