Ritva Piehl har bott i Tölö i fyra decennier och noterar att Mechelingatan inte är särskilt fotgängarvänlig. Foto: Leif Weckström

Cykelplaner på Mechelingatan oroar

Nya cykelvägar, nya träd och färre parkeringsplatser. I höst ska Mechelingatan grävas upp och byggas om. Kostnaderna går på minst 15 miljoner euro. Husbolagen längs gatan rasar och räds livligare trafik.

Den är ingen fotgängarfavorit, Mechelingatan där den sträcker sig mellan Gräsviken och Nordenskiöldsgatan i Bortre Tölö. Att Mechelin­gatan saknar de där trivselfaktorerna som gör att folk gärna flanerar på trottoarerna beror främst på bullret, avgaserna och dammet från trafiken. Gatan hör till de livligaste i innerstan och dagligen kör närmare 10 000 fordon på den drygt 2 kilometer långa gatan.

Mechelingatan är huvudgata, alltså avsedd för genomfartstrafik och betjänar bland annat sjötrafiken i Väst­ra hamnen. Men också tiotusentals invånare i Gräsviken och växande Busholmen är hänvisade till Mechelingatan.

Mechelingatan är kulturmärkt och klassad som bebyggd kulturmiljö med riksomfattande betydelse. I planerna på att reparera och bygga nytt på gatan utgår man från att principen om att bevara landskapet.

Nya träd längs hela gatan

Gatan har karaktär av bulevard men trädbeståndet är enligt en kartläggning som gjordes förra sommaren i uselt skick. Därför vill man förnya trädbeståndet, och samtidigt anlägga asfalt på stråket i mitten. I dag har gången mellan träden sandbeläggning som dammar. Träden ska avverkas i etapper och i stora sjok och meningen är att genast plantera ersättande, högvuxna plantor.

Förnyelsen av träden är, något överraskande, det ingrepp som väcker minst ont blod bland husbolagen längs gatan. Planen för att bygga om Mechelingatan har nämligen i övrigt orsakat ovanligt enhetlig och omfattande kritik där den främsta udden riktar sig mot cykelvägarna och framför allt följden av dem, att parkeringsplatserna försvinner. I och med att all parkering upphör blir gatan samtidigt fyrfilig dygnet runt.

Cykelvägarna ska vara enkelriktade, gå längs trottoarerna på varsin sida om gatan och vara mellan 1,50 och 1,75 meter i bredd. Bredden på trottoarerna ska variera från två till fyra meter. Mechelin­gatans cykelstråk är den sista etappen som saknas för att ha en enhetlig cykelförbindelse mellan sydligaste Helsingfors och Böle.

90 p-platser försvinner

Projektet betyder att de 90 parkeringsplatserna som har gällt kvällstid och på natten slopas och meningen är att bilisterna i stället ska parkera på annat håll i Främre Tölö eller till exempel närmare Sand­udds badstrand och begravningsplats.

– Det känns vansinnigt att öka parkeringen på ett område som är parkliknande och redan nu är fullt av parkerade bilar. Eller ska man ta bort en del av parken, undrar Ritva Piehl som har bott runt hörnet i 15 år och är Tölöbo sedan drygt 40 år.

Läs mer i dagens Hbl.