Hundratals brandmän ska utbildas att hitta fram i västmetrotunnlarna. Det är övningar varje månad. FOTO: Niklas Tallqvist

40 centimeter mellan liv och död

Räddningsverket är missnöjt med säkerheten i västmetrons tunnlar. Evakueringsperrongerna görs smalare än det var tänkt och avståndet mellan nödutgångarna är alltför långt.

I dagens papperstidning berättar vi hur beslutsfattarna slog dövörat till när Helsingfors och Västra Nylands räddningsverk berättade hur västmetron kan byggas trygg.

När västmetrons projektplan presenterades för fyra år sedan hette det att evakueringsperrongen byggs 1,6 meter bred. Evakueringperrongen är en räddningsväg som löper i tunnlarna bredvid banan. Några år senare beslöts att den blir 40 centimeter smalare, vilket enligt distrikstbrandmästare Marko Järvinen vid Helsingfors räddningsverk kan betydligt försvåra en evakuering.

Också nödutgångarna är färre än räddningsverket kräver. Avståndet mellan dem skulle vara 100 meter. Nu är det 170-190 meter. Det är från vattenposterna vid nödutgångarna som räddningsverket hämtar sitt vatten när en tågbrand ska släckas. Nu räcker trycket för två slangar. Fem är minimi, enligt räddningsverket.

De här försämringarna skulle kompenseras med andra lösningar, exempelvis sprinklers i tågen. Förhandlingar pågår men några konkreta löften har inte getts från Västmetrobolaget eller Helsingfors stads trafikverk HST.

Västmetrobolaget, som ägs av Helsingfors och Esbo, och HST säger att västmetron hur som helst blir säkrare än Helsingfors gamla metro. Men också i den måste säkerheten förbättras när automattågen börjar köra.

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri lovade i två repriser att evakueringsperrongerna byggs 1,6 meter breda när västmetroplanen klubbades igenom i Helsingfors stadsfullmäktige i maj 2008. Att det inte blir så har ingen berättat för varken de förtroendevalda eller invånarna.

Det kostar 960 miljoner euro att bygga västmetron. Den smalare evakueringsperrongen är tio miljoner euro förmånligare än den  av räddningsverket rekommenderade bredare modellen.

LÄS MERA I DAGENS HBL och i bloggen Parkvakten!