Foto: Cata Portin.

Helsingfors är en förlorare i kriget mot snön

Fel slags utrustning och envisa attityder gör Helsingfors till en förlorare i snökriget. – Det är rena idiotin, säger lokalpolitikern Jarmo Nieminen.

Otaliga trottoarer, korsningar och mindre gator är svårframkomliga för att Helsingfors stad inte har kapacitet att röja bort snön. Enligt Jarmo Nieminen (Saml) som leder nämnden för allmänna arbeten handlar resursbristen inte bara om pengar.

– Staden har valt fel teknik. Med snöslunga och lastbil kunde man avlägsna snön på en gång.

Finland skryter med ”snowhow”, men enligt Nieminen sköter Stockholm, Oslo, Köpenhamn och flera ryska städer snöröjningen bättre än Finland, och även hos oss är andra städer bättre än Helsingfors.

Stadsplaneringskontoret och byggnadskontoret överväger att införa ett system där ena sidan av gatan ska vara bilfri halva veckan för att underlätta för snöröjningen. Andra halva veckan ska bilarna stå på andra sidan gatan. Systemet testas bland annat i Åggelby, Dammen. För småskaligt och för långsamt, anser Nieminen.

– Vad finns här att testa? Vi vet att det fungerar i Stockholm när man driver igenom det. Folk lär sig nog att flytta bilen eller betala dyrt.

Nieminen säger att staden skulle hantera helgens nysnö galant om man hade skottat bort den snö som föll i slutet av november. Att först ploga upp vallar på trottoaren, sedan forma snön till högar och till sist föra bort den är onödigt arbete.

– Man plogar samma snö av och an längs gatorna med ett otal maskiner. Med snöslunga och lastbil skulle samma jobb bli gjort snabbare och billigare.

Nieminen säger att staden begick ett stort misstag när man för fem år sedan gick in för klena plogbilar och lastbilar som kan ta 12 kubikmeter i stället för snöslungor och lastbilar med 40 kubiks kapacitet.

– Då blir det tre gånger fler lastbilsturer. Klart att större kapacitet kostar mer men det handlar inte bara om pengar. Vi har fel utrustning.

Nieminen hyllar företaget Arctic Machine som säger sig vara Nordens ledande tillverkare av vägunderhållsteknik.

– Deras grejer går åt som smör i solen. De säljer för fullt till Norden och Ryssland, men inte till Helsingfors. Här kombineras handfallenhet med ren och skär trotsighet. Det är rena idiotin.

Syftar du på lokalpolitikerna eller på tjänstemännen?

– Valet av fel teknik är politikernas misstag. Byggnadskontorets tjänstemän har åtminstone visat prov på en viss smidighet när det gäller snötipparna. Jag tycker du ska fråga Stara vad de har gjort för utvecklingen de tre senaste åren?

Staras vd Timo Martiskainen, vad har ni gjort för utvecklingen de tre senaste åren?

– Vi har effektiverat snöröjningen. När stadens ekonomi är dålig måste vi antingen klara av fler områden med samma anslag eller samma områden med mindre anslag och det är en utmaning. Jag ska inte tigga mer resurser, men vi kan bara göra vårt bästa med de resurser vi har.

Har ni fel sorts utrustning?

– Vi kör också med snöslunga och lastbil, men det går inte på trånga gator. Blåser det är det också en utmaning.

Enligt Timo Martiskainen kräver effektivare snöröjning mer resurser om de snörika vintrarna blir regel snarare än undantag.

– Antingen behövs fler snöröjare, effektivare arbetsinsatser eller bättre utrustning. Just nu är situationen överkomlig, men staden är stor. Vi ber stadsborna om tålamod, säger Martiskainen.

Enligt Jarmo Nieminen har fotgängarnas tålamod prövats länge nog.

– Får vi tio centimeter till börjar stadskärnan var full. Visst måste de ploga för kollektivtrafiken men nu finns det faktiskt skäl att tänka på andra också. Det finns så mycket snö på trottoarerna att folk snart inte kommer fram.