Arkivfoto: Tor Wennström

Husbolag kan tvingas böta för dålig snöröjning

Helsingfors stad tar hjälp av polisen för att få bukt med husbolag som inte sköter snöröjningen som de borde. Det kan också leda till situationer där staden betalar böter till staden.

I vinter kan ett husbolag som inte tagit hand om snöröjningen tvingas betala fyra dagsböter. Stadens byggnadskontor tar hjälp av polisen för att få bukt med husbolag som inte har vidtagit åtgärder trots upprepade påminnelser.


– Det vanligaste är att man skyfflar snö så att det bildas högar mellan körbanan och gångbanan. Parkeringsutrymmet minskar och gångbanan blir smalare, säger övervakningschef Petri Ojala vid Byggnadskontoret.

Det farligaste är när man röjer snön så att det bildas stora högar i korsningar.

– Snön skymmer sikten. Om en människa närmar sig bakom en snöhög, uppstår en farlig situation.

I fall där snön utgör en regelrätt fara kan staden avlägsna snön med sin egen utrustning och skicka räkning till husbolaget.
Det finns också situationer där snöhögarna har uppenbarat sig under natten och det kan vara svårt för staden att avgöra vems snö det handlar om. Men man får i sådana fall ofta hjälp av vaksamma invånare.

Privata bolag sköter sig
Peter Estlander vid disponentbyrån Estlander & co menar att de privata bolagen sköter sig bra, medan problemen uppstår på områden där staden har ansvaret.

– Det är staden som är mest illa ute, det är den enda som sköter sig dåligt. Jag undrar hur den ska bötfälla sig själv, undrar Estlander.
Vid polisen är kommissarie Dennis Pasterstein medveten om stadens dubbelroll.

– Vi har en lite tokig situation i och med att staden har hand om skötseln av vissa gator och områden. På det sättet övervakar staden sig själv.

En av stadens instanser kan alltså bli tvungen att ge en anmärkning åt en annan. I slutändan kan det innebära att polisen bötfäller en instans vid staden på uppdrag av en annan av stadens instanser.

Pasterstein ser det ändå inte som ett problem att staden i viss mån övervakar sig själv. Men det kan bli krångligt att reda ut vem som egentligen ansvarar för snöröjningen.
– Om byggnadskontoret anmärker på en gata som stadens egen tjänsteleverantör Stara ansvarar för, men Stara i sin tur har lagt ut underhållet på entreprenad, måste man reda ut vem som i slutändan har ansvaret.

Böterna ska ändå vara en sista utväg. I första hand går tjänstemännen ut med en uppmaning och senare med en order, om inga åtgärder vidtas.
Först efter det kopplas polisen in.
– Det blir spännande att se hur det går. Förhoppningsvis behöver vi inte ringa någon, säger Pasterstein.