HBL 9.11.2012

"Staden struntade i att ordna hemvård på svenska"

Hbl:s rapportering om bristerna i den svenska hemvården i Helsingfors har väckt reaktioner. "Min släkting fick kalla handen, då hon önskade att hemvårdarna skulle kunna svenska", berättar Michaela Cronstedt.

Hemvårdschefen i Helsingfors, Anna-Liisa Lyytinen, hävdade i gårdagens Hbl att staden ser till att alla hemvårdsklienter som vill ha hemvård på svenska får det. Men vårdare och anhöriga vittnar om att det inte är så.


Läsaren Michaela Cronstedt tog kontakt och berättade hur det gick då hon för fem år sedan försökte ordna hemvård via staden för sin ålderstigna släkting i Hertonäs.

– Det var tre saker som min moster behövde hjälp med: Att handla mat, att fylla på medicindosetten, och att duscha. Men det var omöjligt att få hjälp med matuppköpen. Dessutom meddelade staden att den inte kan fixa hemvården på svenska och föreslog i stället tolkning via telefon. Hur tänker de riktigt? Att en ålderstigen kvinna i duschen ska få tolkning per telefon?

En annan märkvärdighet var att dosetten inte kunde fyllas på av samma person som skulle sköta duschandet.

– Det är inte väldigt svårt att fylla dosetten med tabletter. Att det behövs en extra anställd för att sköta den biten låter inte som vettig resursanvändning.

Cronstedt krävde hemvård på svenska och sade till stadens tjänstemän att släktingen enligt lagen har rätt att få vården på modersmålet.

– Men staden gav oss kalla handen. Det hela slutade med att vi blev tvungna att vända oss till ett privat bolag som mot dyra pengar sköter vården utmärkt på svenska.

Hbl efterlyser nu fler erfarenheter från äldre personer eller deras anhöriga. Ta kontakt med reportern på e-postadressen maria.gestrin-hagner@hbl.fi eller under tjänstetid per telefon på numret 029 0801 297.