Köpet av nya metrotåg kan ställa till det i depån i Kasberget. Siemens har lovat automatisera Helsingforsmetron men förlorade vagnaffären som är värd 140 miljoner euro. FOTO: Arkiv/Cata Portin

Brådskan med vagnaffär som bortblåst

Också den senaste metroaffären orsakar magknip i direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST).

För två veckor sedan hette det att det är bråttom med köpet av nya metrovagnar. Affären hänger ihop med Västmetrons planerade start om två år. Då sköt direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST) fram anskaffningsbeslutet för att direktionsmedlemmarna skulle få tid att smälta 140 miljoner euros köpet.

Också i dag blev det stopp. Nu för att vissa tekniska detaljer i avtalet saknas, vilket öppnar för besvär. Enligt Hbl:s uppgifter är direktionen upprörd bland annat för att det är så stor skillnaden mellan avtalets engelskspråkiga version och den finska översättningen. Exempelvis är det olika prisuppgifter i papperen.

Det väcker också frågor att Siemens som inte fick vagnaffären lämnat in besvär trots att beslutet fortfarande väntar på direktionens godkännande. Efter att beslutsunderlaget kompletterats ska HST-direktionen välsigna avtalet på mötet den 16 oktober. Vad det betyder för projektet med ombyggandet av de gamla metrotågen kan man bara gissa, säger en källa till Hbl.

Läs mera i torsdagens Hbl!

 

Fakta: Västmetron brådskar

Det är Helsingfors stads trafikverk som sköter trafiken på Västmetrobanan.

Västmetron ska starta i slutet av 2015.

De nya tågen ska klara en automatisk bana.

I vagnaffären har man beaktat transportbehovet när metrobanan utvidgas i väster till Stensvik och i öster till Östersundom.

Siemens är bolaget som lovat automatisera Helsingforsmetron.

De nya tågvagnarna levereras av CAF, läs mera om HST-direktionens beslut – klicka här.