Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri och Helsingfors trafikverks vd Matti Lahdenranta tvingas förklara igen. Arkivbild/HBL

Dyrare depå irriterar politiker

Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri har fått nog.– Det är sista gången jag intar talarstolen för att be om mera pengar, säger han.

Helsingfors stadsfullmäktige diskuterar i kväll priset för den nya metrodepån. De totala projektkostnaderna har gått upp från knappt 58 miljoner euro till drygt 74 miljoner euro.

Depån fanns i planen så den är ingen nyhet. Det är den nya prislappen som överraskar.

När vändningen diskuterades i stadsstyrelsen för två veckor sedan framgick att stadshusets Ekonomi- och planeringscentral reagerat starkt på hur hela anskaffningen skötts.

Också Pekka Sauri, biträdande stadsdirektören med ansvar för kollektivtrafiken, har fått nog.

– Det är inte första gången som jag tvingas gå till fullmäktige och be om mera pengar. Nu får det räcka, säger han.

Det har längs med vägen varit problem med både beredning och planering. Enligt centralen är det ”inte logiskt att automatiska tåghastighetshållare för den nya depån ska beställas nu” när automatiseringen av hela depåområdet ändå ingått i den ursprungliga anskaffningsplanen.

Koll på kassaflödet
När stadsfullmäktige tar ställning till depåkostnaderna får den också en möjlighet att diskutera avtalet om att gå vidare med Siemens. Den överenskommelsen gjordes i början av sommaren och innebär i praktiken att alla gräl om kostnader flyttas fram tills automatiseringen av Helsingforsmetron är klar.

– Stadsfullmäktige beviljar pengar, direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST ansvarar för avtalen, säger Pekka Sauri.

Mötet i stadsfullmäktige börjar kl 18. Man kan också följa med debatten på nätet via helsinkikanava.fi