Nu är alla fartygsterminaler i Helsingfors kopplade till spårvagnstrafiken. Foto: Dan Andersson

Spårvagn 9 knyter banden mellan staden och hamnen

Den nya rutten till Västra terminalen ser till att passagerarna kommer förbi bilköerna. I framtiden kan ännu en spårvagnslinje till Busholmen behövas.

På måndagen börjar spårvagn 9 trafikera sin nya rutt till Västra terminalen på Busholmen i Helsingfors. Linjen sammanbinder den nya stadsdelen med innerstan, och för första gången är nu alla fartygsterminaler i Helsingfors kopplade till spårvagnstrafiken.

– En historisk dag, konstaterade biträdande stadsdirektör Pekka Sauri under gårdagens provåktur.

Helsingfors trafiks (HRT) direktör för lokaltrafiksplaneringen Arttu Kuukankorpi hyllar den nya trafikanslutningen som en lösning på de tidtabellsproblem som bussarna mellan terminalen och centrum haft när de fastnat i bilköerna på väg till och från fartygen. Från och med måndag läggs busslinjerna 15A och 15V ner.

– Fartygspassagerarna kan nu lita på att lokaltrafiken till och från hamnen löper. Tack vare de egna filerna längs den nya rutten ska spårvagnarna förhoppningsvis lyckas följa tidtabellen bättre än bussarna, säger han.

Rutten byggs ut

Spårvagnslinje 9 kommer att fortsätta från Brunnsgatan via Simonsgatan, Kampen, Gräsviksgatan och Stillahavsgatan till Västra terminalen. Alternativet skulle ha varit att dra rutten längs med Bulevarden, men vägen genom Kampen visade sig vara snabbare, förklarar Kuukankorpi. Tills vidare kommer ändhållplatsen att finnas rakt utanför Västra terminalens dörrar. Samtidigt som bostadsområdena i den nya stadsdelen Busholmen byggs ut kommer också spårvagnsrutterna 8 och 9 att förlängas för att till slut mötas. Före år 2025 ska 17 000 nya bostäder byggas på det gamla hamn- och industriområdet.

– Det kommer att dröja lika länge innan alla banor är lagda, men frågan är om det i framtiden ens räcker med bara en spårvagnslinje mellan Busholmen och centrum, säger Arttu Kuukankorpi.

Öppna planer finns även på att ändra på spårvagnsrutt 6 så att linjen skulle dras ut till Ärtholmen, där de största kryssningsfartygen som inte ryms genom Gustavssvärdssundet vid Sveaborg anlägger.

Drar passagerare

Enligt Helsingfors hamns verkställande direktör Kimmo Mäki öppnar den nya spårvagnslinjen i rättan tid.

– För tillfället klarar Västra terminalen nätt och jämnt av att ta emot alla fartyg, och alla lösningar som underlättar trafiken till och från hamnen har stor betydelse.

Som mest anländer över tio fartyg med en passagerarmäng på över 15 000 personer till hamnen varje dag. Stundvis orsakar hamntrafiken hundratals meter långa bilköer på de anslutande vägavsnitten till Västerledens utfart.

– Till exempel är Mechelingatans och Porkalagatans korsning, där trafiken ofta grötar till sig, en problempunkt som borde få en lösning. Samtidigt skulle det vara en bra målsättning att hälften av passagerarna i framtiden ska röra sig till och från fartyget med lokaltrafik, hälsar Mäki till staden.

Pendlar till Tallinn

I fjol passerade 400 000 kryssningspassagerare och hela 11 miljoner reguljärtrafikspassagerare genom hamnen, och uppskattningen är att trafiken fortsättningsvis kommer att öka, berättar Mäki.

Passagerarmängderna ställer allt hårdare krav på hamnens effektivitet och kapacitet, och samtidigt som Busholmen byggs ut förstoras också hamnområdet vid Västra terminalen med 15 hektar. Före år 2020 ska en ny passagerarterminal byggas och parkeringsområdena och kajerna utvidgas. En ny fartygsplats tas i bruk redan från och med nästa år.

– Att resa mellan Helsingfors och Tallinn är i dag ungefär detsamma som att resa mellan Helsingfors och Tammerfors. Båtarna blir allt snabbare och allt fler pendlar mellan städerna. För utländska resenärer är det möjligheten att kryssa från stad till stad som lockar. Helsingfors, S:t Petersburg, Tallinn och Stockholm bildar en intressant helhet, säger Mäki.

Spårvagn 9

Rutten från Böle station till Järnvägsstationen fortsätter som förut, medan avsnittet mellan Brunnsgatan och Trekanten faller bort.

De nya hållplatserna är Simonsgatan, Kamptorget, Gräsviksvillorna (Gräsviksgatan), Västra länken (Gräsviksstranden), Uppropskontoret (Busholmskajen) och Bunkern (Stillahavsgatan). Ändhållplatsen är Västra terminalen.

Linjen trafikeras med tio minuters turintervall på vardagarna klockan 6–23. Trafiken sent på kvällen och på veckosluten har anpassats till fartygens tidtabeller.

Allt som allt har cirka 4 kilometer ny spårväg byggts för linje 9, och behovet av förare har ökat med 7.

Byggandet av spåravsnittet inleddes år 2009 och de sista spårarbetena blev klara år 2011.