Pauliina Sjöberg håller upp designern Mirkka Metsolas (th) klänning. FOTO: Laura Böök

Utomhuskultur på helsingforsiska

Solen var på sitt bästa humör när både butiker och Helsingforsbor flyttade utomhus – i Berghäll förvandlades Vasaskvären från stendjungel till publikhav och på Senatstorget lockades turister att shoppa finsk design.

– Här har vi Finlands och Helsingfors framtid – skapande modiga aktörer, på Helsingfors mest prestigefyllda plats, sade WDC-chefen Pekka Timonen när han med stolthet i rösten officiellt öppnade HEL_FWRD/ Fashion Village-evenemanget på Senatstorget.

Från och med i går kommer torget i två veckors tid att vara en stormarknad för designvaror. Allt från etablerade märken som Makia, Ivana Helsinki och Nanso samsas med nya designer som Moimoi och R/H.

De nitton märken som finns representerade på Senatstorget är inhysta i Kleinblå containrar som omringar statyn av Alexander den andre.

– Det är en otrolig idé att ställa ut sådana här containrar för försäljarna, säger designern Mirkka Metsola.

Hon är stolt över att få ta del i projektet – företagen fick ansöka om att vara med och i slutändan valde arrangörerna ut vilka märken som är med för att ge ett så brett spektrum av finska designer som möjligt.

– Det här är första gången som någon gör något riktigt innovativt för modeindustrin i Finland, säger Metsola.

Inne i hennes container står några modemedvetna turister och vrider och vänder på örhängen av läderfransar.

– Synd bara att vår kortmaskin slocknade direkt, skrattar Metsola.
– Får hoppas att folk har kontanter.

Stöd finskt skapande
I en container på andra sidan torget står Sergej från S:t Petersburg med sin mamma och funderar på vilken färgs mössa han ska köpa.

– Vi hade nog ingen aning om det här, vi bara ramlade in, säger han och väljer en mörkblå fiskarmössa i grovt ylle från Makias kollektion.

Längs med väggen hänger allt från vinterjackor till skjortor och ryggväskor, det är inte bara småprylar som finns till salu.

– Det här är ingen basar, utan det är fråga om riktiga butiker, poängterar Elli Halonen som är projektchef för evenemanget.

Hon är både avslappnad och upprymd över att äntligen ha rott projektet i hamn.

– Tanken är att den vanliga konsumenten ska hitta de här märkena och inte alltid köpa massmode. Här hittar konsumenterna de olika märkena, och då är det kanske lättare att våga sig in i den där lilla designbutiken.

Halonen hoppas på att de finska konsumenterna inte bara skulle känna till de finska modeskaparna till namnet, utan att deras kläder också skulle hänga hemma i skåpet.

Festival på farliga gatan
En nöjd kund av finsk design var Veeti Laaksonen som kommit med sin familj hela vägen från Nystad.

– Vi är egentligen på besök hos bekanta i Esbo, de tipsade oss om det här, säger pappa Ville Laaksonen.

Dagens höjdpunkt för Veeti var ändå att för första gången få åka metro då familjen Laaksonen fortsatte till Berghäll för att kolla in gatufestivalen Kallio Block Party. Festivalen som i år ordnades för andra gången arrangerades nu längs Vasagatan i stället för Flemingsgatan vid Björnparken som i fjol.

– Vi ville göra det annorlunda än förra gången, det var otroligt lyckat men man måste göra nytt för att hålla takten uppe, säger arrangören Erkki Perälä.

Precis som förra sommaren cirkulerade gatufestivalen kring gratiskonserter på två olika utomhusscener och spelningar inne på barer. På scen hittade man bland annat artister som Jaakko Eino Kalevi och Tuomo Prättälä.

Jonas Biström som besöker festivalen för första gången har nyss anlänt, och står och spanar in en av scenerna på hörnet av Vasagatan och Gustavsgatan.
Han är nöjd med utbudet av saker att kolla in, och ser det smått bisarra i att festivalen håller till på Vasagatan.

– Det är kul att de arrangerar det här, med tanke på att Lonely Planet-reseguiden varnar turister för att besöka Helsingegatan och Vasagatan.

Finskt modeskapande
• Tanken bakom HEL_FWRD/Fashion Village föddes redan för ett och ett halvt år sedan hos grundarna av accessoarföretaget Lumi, Bruno Beaugrand och Sanna Kantola.
• Marknaden som är en del av WDC 2012 pågår ända till lördagen den 18 augusti, och under de två veckorna arrangeras flera olika evenemang.
• Öppet måndag till fredag 11–18, på lördagar 11–17 och söndagar 12–16.
• På tisdag är det modeshow, på lördag 11.8 är det skönhetsspecial – passa på att få en gratis frisyr med blommor, och lördag 18.8 är det slutförsäljning och modeplåtning med hundar.

Mer info på hittar du här.