Foto: Niklas Tallqvist. Pirita, Vesa och Aino Nyman har brett ut sig på golvet i Kluuvis tredje våning.

Köpcentren i centrum gapar tomma trots satsningar

City-mammorna träffas i Kluuvi och i Kiseleffska huset går tyska turister på toaletten gratis. De nya köpcentren i centrum används, men inte för shopping trots sommarens gynnsamma köpväder.

Citycenter mellan järnvägsstationen och Stockmann, Kiseleffska huset vid Senatstorget och Kluuvi med huvudingång mot Alexandersgatan har tre gemensamma nämnare: de är ljusa, fräscha och folktomma.

Anna Lehmusniemi säljer kläder på andra våningen i Kluuvi. ”Flyttrea” står det på fönstret. Butiken ska snart flytta ner en våning.

– På veckosluten vimlar det av folk på gatuplan, men här uppe är det ganska tomt för det mesta. Folk tycks inte hitta hit, säger hon.

På tredje våningen har familjen Nyman brett ut sig på golvet.

– Det här har blivit ett ställe för city-mammor att träffas. Här är lugnt och rent. Jag vet inte om den här mattan är här för att bebisarna ska kunna rulla runt på den, men den fungerar utmärkt, säger Pirita Nyman.

I affärerna brukar hon inte gå så ofta.

Också Citycenter mellan järnvägsstationen och Alexandersgatan gapar tomt en vanlig vardagsförmiddag. Mika Aarnio säljer munkar och kaffe på bottenplan.

Han tror att köpcentret kommer att fyllas när byggnadsarbetet är färdigt. Nu är det svårt att hitta in bakom skyddsplanken.

– Här är tyst på dagen, men mellan tre och sex är det gott om kunder. Folk använder det här som genväg när de ska ta sig till tågstationen, säger han.

Bra läge inte allt

Citycenter, Kluuvi och Kiseleffska huset ligger centralt, men trots det är det brist på kunder i affärerna.

– Hur det går för ett köpcentrum är summan av många faktorer. Det handlar inte bara om läge och tillgänglighet. Ett köpcenter måste ständigt förnyas och marknadsföras, och eftersom målgruppen ofta är bred ska köpcentret erbjuda service för alla slags kunder, säger Juha Tiuraniemi på föreningen för köpcenter i Finland.

– En del kommer för att trivas me­dan andra vill uträtta sina ärenden snabbt och effektivt. För att kunna tillfredsställa en bred målgrupp men samtidigt upprätthålla en viss image krävs starkt ledarskap.

Läs mer i måndagens Hbl