Foto: Carin Svenfors

Banan och kapellet drar tusentals nyfikna var dag

I början på juni invigdes två av stadens stora nysatsningar: Tystnadens kapell och cykelvägen Banan. Båda har haft en lysande första månad.

– Det har slagit mig med häpnad att kapellet blivit en så betydande plats och så fort. Det är en plats som fyller ett behov, säger Tarja Jalli som är verksamhetsledare på Tystnadens kapell vid Narinkentorget i Kampen.
Under den första månaden har över 40 000 människor besökt kapellet. Enligt Jalli är det inte frågan om någon turistrusch utan det är främst vanliga helsingforsbor som besökt kapellet.
– Många kommer in och bara och ger en nick och ler. Men sen är det många som kommer och pratar en längre stund.
Jalli berättar att verksamheten utvärderas hela tiden för att den ska fylla en funktion. Tanken är att den ska vara anpassad enligt dem som besöker kapellet.
– Vi försöker ha ett dynamiskt grepp i verksamheten. Så att vi inte gör något bara för att det är viktigt för oss utan för att det är viktigt för besökarna. Därför håller vi koll på vilken sorts diskussioner som vi för här.
Det pågår ännu byggnadsarbeten runt om själva kapellet. Jalli säger att de borde vara färdiga till den 22 juli, men att de blivit försenade redan flera gånger tidigare.
– Förhoppningsvis är det färdigt före augusti.

Låg tröskel
När Hbl besöker kapellet står prästen Nanna Helaakoski och tar emot besökare vid ingången. Hon berättar att arbetet i kapellet har varit mycket annorlundare än då hon jobbat som församlingspräst.
– Människor vill mycket oftare prata på tumanhand med prästen här. Kanske för att det har annonserats att man kan komma hit och prata. Människor vet att här alltid finns någon, säger Helaakoski.
Under den tid som vi träffar Helaakoski hinner också två andra besökare rycka henne i ärmen och byta några ord. Behovet av att få prata tycks vara stort.
– Många människor säger att de aldrig talat med en präst tidigare, eller att de inte har för vana att gå i kyrkan.
Hon säger att de av stadens socialarbetare som finns vid kapellet också haft liknande upplevelser. Besökarna har upplevt att det är bra att det finns socialarbetare, som annars kan vara svåra att komma i kontakt med, direkt tillgängliga.
– Tröskeln är kanske lägre här också. Människor tar upp sådana saker med socialarbetarna som de tänker att det annars skulle vara onödigt att boka en tid för, säger Helaakoski.
En stor del av besökarna går till kapellet bara för att se hur det ser ut. Till exempel har många ungdomar varit inne och tittat.
– Det rör sig mycket ungdomar i området och de kommer alltid in i grupp och tittar. En annan speciell grupp är arkitekter som vill komma och titta på själva byggnaden.
Eftersom det finns så många olika sorters besökare ordnar man ännu inget planerat program. Enligt Helaakoski finns det planer på att i framtiden ha kortare morgon- och kvällsandakter för arbetsresenärer.
Det här förhindrar ändå inte att det ordnas lite mera oplanerade programpunkter.
– I dag hade vi till exempel en harpspelare som spelade för oss. Det var frågan om arkitektstuderande från Åbo som spelade harpa på gatan här utanför som ville komma in en stund.
Tanken är att kapellet också ska ha något program under Konstens natt.

Banan en unik lösning
En annan framgångshistoria är den nya cykelleden Banan, som förbinder Gräsviken med centrum. På mindre än en månad har redan över 63 000 människor använt leden. Niko Palo på stadens trafikplaneringskontor säger att den fått ett gott mottagande.
– Under min arbetshistoria har det aldrig kommit så här mycket positiv respons på något. Vi har fått tack av många människor.
Främst är människor är nöjda över att den klart ser ut som en cykelväg och att förbindelsen är så bra.
– Det är mycket sällan man har möjlighet att göra en liknande förbindelse i en stad och knappast kommer vi att få en liknande möjlighet i Helsingfors igen. Den har försnabbat arbetsresan för många människor.

Palo berättar att det nu är aktuellt att fundera på hur den kunde fortsätta.
– Till exempel kunde cykelvägen fortsätta under järnvägen till Kajsaniemiparken.
Har ni några planer på att belöna den 100 000:e cyklisten som använder banan?
– Det är en bra idé, men för 100 000 finns det inga planer. Kanske den miljonte skulle kunna få ett pris.
Det finns ännu några ramper längs Banan som inte är öppna. Enligt Palo borde de här ramperna vara klara att öppnas till mitten av juli