Japanska turister i Noux. Foto: Dan Andersson

Asien på framfart i Finland

Under de tre första månaderna i år steg de japanska turisternas övernattningar i Finland med nästan sextio procent. Även Kina ökade med 39 procent. – Nu behövs satsningar för att profilera Finland gentemot de andra nordiska länderna, säger researrangören Hanna Jämsä.

De japanska turisternas antal har varit rätt stabilt de senaste åren men i år har det stigit kraftigt. Även för resten av året väntas en stadig ökning, enlig Centralen för turistfrämjande Visit Finland. Sammanlagt gjorde japanerna 36 000 övernattningar mellan januari och mars i år.

En av orsakerna till ökningen är den breda kampanj som fördes i Asien i fjol. Bland annat lanserades en reklamfilm om de finska norrskenen som har setts på Youtube nästan två miljoner gånger, uppger Visit Finland.

– Finlands trumfkort i Asien är den geografiska närheten. Vi är det närmaste landet i Europa och blir därför en naturlig första destination, säger Jari Ahjoharju på Visit Finland.

Finnairs Asientrafik och det nya direktflyget mellan Helsingfors och den kinesiska staden Chongqing höjer även de turistströmmarna.

– Det bor 32 miljoner människor i Chongqing, och folk är mycket intresserad av att uppleva västerländsk kultur, säger Ahjoharju.

När Finland vänder sig till Kina är det med jultomten som maskot. Enligt Ahjoharju har kineserna blivit allt mer intresserade av jultomtens hemland, och jultomten ska föras fram ännu tydligare i kampanjerna.

– Förutom jultomten är Finland känt som naturnära, ursprungligt och rent, säger Ahjoharju.

”Kräver satsningar”

Trots ökningen höjer researrangörerna ett varnande finger. Hanna Jämsä, vd på den Japaninriktade turistbyrån My Suomi i Helsingfors, säger att Finland har hårt arbete framför sig om man ska lyckas behålla de asiatiska turisterna. Det som främst lockar asiaterna till Finland är ”Hokuo” – den japanska uppfattningen av nordisk design och livsstil.

– Finlands budget är väldigt liten i jämförelse med de andra nordiska länderna, som också profilerar sig med norrsken, design och ljusa nätter. Turisterna ser inte nödvändigtvis någon skillnad mellan Norge, Finland, Sverige och Danmark så det blir tuff konkurrens, säger hon.

Enligt Jämsä står och faller framgången på hur väl arrangören lyckas tolka turistens förväntningar på sin resa. My Suomi är specialiserat på Japan och erbjuder resor med japanskt tema, japansktalande guider och ”japansk tidtabell”.

– En japan har inte tid att vara en vecka i naturen. En timme i Noux är en lagom dos vildmark, vilket vi fått lära oss genom att hela tiden lyssna på kunderna – på japanska.

Att vända sig till den kinesiska marknaden kräver ett grundligt förarbete, förutspår Jämsä. För just nu är Finland bara ett land av många i Europa för de kinesiska turisterna.

– Kinesiska turister är svåra att komma åt eftersom de ofta reser med färdiga paketresor sålda i Kina. De vill uppleva Europa och reser ofta i snabb takt genom flera länder. För att få dem att stanna i Finland måste vi utreda vad som intresserar kineserna här och sedan skapa de produkterna, säger Jämsä.

– I Japan, till exempel, är intresset för Finland alldeles kolossalt. Men vi måste svara på den japanska uppfattningen om Finland för att vara framgångsrika. I japanska ögon är Finland exotiskt, sött och naturnära, säger hon.

Jämsä tror att Japanturismen fortsätter växa. I fjol var ett dåligt år för Japanturismen, då man i Japan utlyst ett sorgeår efter tsunamin.

– Direkt efter katastrofdagen den 11 mars påverkades vår försäljning. Men dagen efter att sorgeåret avslutades, den tolfte mars i år, var inboxen plötsligt full, säger hon.