Foto: Tor Wennström. Martti Tulenheimo från European Cyclist’s Federation och designern och vardagscyklisten Arto Sivonen hoppas att mera konst och färger ska hitta ner i det fortsättningsvis ganska mörka schaktet.

Banan mycket mer än en genomfartsled

Den nya cykelleden i centrum är ett trumfkort då Helsingfors ansöker om att få ordna Velo-city Global år 2015.

I dag öppnar den nya gång- och cykelleden Banan i det gamla järnvägsschaktet i centrum i samband med Helsingforsdagens firande. Sedan den 1,3 kilometer långa leden asfalterades har ändå många stadsbor redan passat på att ta sig en provtur.

– Jag älskar det här stället! Den här asfalten är skön att åka på, säger Joni Krautsuk som kommit för att göra en tjuvstart med skateboarden.

Även Axel och Miina Sjöblom som bor alldeles intill Banan på Arkadiagatan, passade i går på att pröva den nya gångleden med barnvagnen. Det första intrycket var att det nya stråket är lite mörkt och kalt.

– Jag skulle gärna se lite fler bänkar och blommor. En kiosk eller ett café av något slag skulle säkert också ge mera stämning åt miljön, fundera Miina Sjöblom.

– Belysningen under broarna saknas visst ännu och det skulle ha varit stiligare med röd asfalt, säger Axel Sjöblom.

Han försöker sig också på att skuffa upp barnvagnen för den branta rampen vid trapporna till Södra Järnvägsgatan och konstaterar att det kräver en hel del krafter för att lyckas.

Trångt om saligheten

Banan är välkommen som en matarlinje för cykeltrafiken mellan Gräsviken, Drumsö och Esbo till Helsingfors centrum. De senaste åren har cykeltrafiken i staden ökat med flera procentenheter och lösningarna uppe på gatunivå hinner inte med.

Någon uppskattning av hur många som dagligen kommer att använda sig av den nya cykelleden finns inte, men man kommer att kunna följa med trafiken genom en mätningstavla, berättar byråchef Leena Silfverberg på stadsplaneringskontoret. Hon är mycket väl medveten om de flaskhalsar som skapas i centrum vid rusningstider.

– När det blir trängsel är det ofta cyklisterna som får väja för de andra. Det här kommer vi att försöka åtgärda med bättre planlösningar i korsningar och fler cykelfiler längs stadens huvudgator mellan de olika stadsdelarna.

Satsar på hojar

Och meningen är att cykeltrafiken fortsättningsvis ska öka. På Velo-city Global-konferensen i Bryssel 2009 undertecknade Helsingfors en deklaration om att 15 procent av stadens trafik ska ske med cykel före år 2020. Under designhuvudstadsåret görs flera satsningar på att lyfta fram cykeltrenden och Helsingfors stad har även ansökt om att få stå värd för Velo-city Gobal år 2015. Planeringskonferensen för cykeltrafik är den största i sitt slag i världen.

– Storleksmässigt har Helsingfors alla förutsättningar att vara en cykelstad. I förorterna finns det bra nät av cykelvägar, men läget måste förbättras i stadskärnan. Vi måste också skapa möjligheter för matartrafik med cykel till spårtrafiken genom bättre cykelförvaringsstationer, säger biträdande stadsdirektör Hannu Penttilä.

Men för att nå upp till femton procent behövs det inte bara fler cykelvägar, utan även en medveten satsning från stadens sida på att upplysa invånarna om de möjligheter som finns att röra sig med cykel i staden, säger Martti Tulenheimo från intresseorganisationen European Cylist’s Federation i Bryssel.

– Efter det rullar utvecklingen på av sig själv. Det har vi sett i cykelhuvudstäderna Köpenhamn och Amsterdam.

Nytt koncept

Att cykla handlar om lika mycket om att njuta och uppleva som att enkelt ta sig från plats A till plats B, något som inte alltid möter så stor förståelse bland hårda fakta och siffror i trafikplaneringen, konstaterar designern och vardagscyklisten Arto Sivonen. Därför är han extra glad över att Banan inte bara lanseras som en trafikled utan som ett nytt offentligt rum i staden. Där banan är som bredast vid Maria sjukhus kommer det bland annat att finnas en korgbollsplan, pingisbord och en boulebana där människor kan umgås.

– Liksom parken High Line på den gamla järnvägslinjen i New York är ett koncept, så talar man redan om Banan som Helsingfors Low Line.