Cykelentusiast. – Man ser staden på ett annat sätt än då man kör bil och blir en del av omgivningen, säger Stefan Lindfors, en av gästerna i Hbl:s mediekafé på tisdag. Foto: Dan Andersson

Häng med på Hbl:s cykeldebatt

På tisdag öppnas Hbl:s populära mediekafé igen, denna gång på Glaspalatsets innergård. Vi diskuterar cykelåkning i Helsingfors, ett aktuellt tema som väcker mycket känslor.

Cykelåkning är en viktig del av stadsplaneringen och designen i stadsbilden. Just nu sjuder det kring temat cykling och mycket kommer inom den närmaste framtiden att ske inom cykelkulturen.

På Helsingforsdagen på tisdag fortsätter Hbl:s satsning på designstan. Vi riggar upp vårt tält på Glaspalatsets innergård klockan 12–14 och diskussionen kretsar kring cykelåkning i Helsingfors.

Gäster i paneldebatten är cykelentusiasten och designern Stefan Lindfors, Roger Sittnikow från Helsingfors cyklister, Hbl:s cyklande bildchef Richard Nordgren och livsstilscyklisten Maria Vuorelma (Gröna). Konferencier är Jenny Jägerhorn och Jeanette Öhman.

Vi bjuder på kaffe och glass och lottar ut en fin cykel. Du som kommer med cykel kan få kedjorna putsade och smorda och däcken fyllda med luft gratis av Däckmannen Jouni Hurskainen.

Cyklade i bilstaden L.A.
Stefan Lindfors, som deltar i debatten, har alltid med sin cykel, vart än han reser. I bilstaden Los Angeles som Lindfors bodde i förra året tog han sig fram på en cykel som helt saknade växlar.

– För mig betyder cykling att jag självständigt och mycket snabbt kan röra mig i en urban omgivning. Man är inte beroende av att hitta parkeringsplats och kan ta ett glas vin på uteservering när man vill. Hela omgivningen kommer en närmare när man cyklar – lukter, ljud och snack.

Vilken sorts cykel har du?
– Nu har jag en Crescent med en damcykelram och stora hjul. Styrstången har jag bytt ut mot en "American cruising bike-styrstång". På den sitter jag rak i ryggen som på en Harley Davidson. Jag har tre växlar, inget mer inget mindre. Jag har också bytt ut kugghjulet så att ettans växel är tyngre än normalt. Jag har fotbroms på bakhjulet och handbroms på framhjulet. Bra design handlar om funktionalitet, säger Lindfors.

Helsingfors har som mål att öka andelen cyklister från nuvarande 9 procent under cykelsäsongen till 15 procent fram till 2020.

Hur ska man nå målet, Marek Salermo, cykeltrafikplanerare vid stadsplaneringskontoret i Helsingfors?
– Vi måste göra så många gator som möjligt cyklingsbara. Det viktigaste är att vi som bäst har ett systemskifte på gång. Vi håller på att byta en gammalmodig planeringsstil mot en modernare och här kommer vi att ta modell av europeiska och internationella planeringssätt. I Helsingfors ska cyklisterna börja beaktas mer som fordonsförare än tidigare.

För cyklister betyder det, enligt Salermo, rent konkret bättre kvalitet på cykelvägarna. Hittills har man mätt kvaliteten på cykelvägarna enligt antalet kilometer cykelväg men nu ska man satsa mer på kvaliteten.

– Vi har massor med cykelvägar jämfört med Amsterdam och Köpenhamn, men det är inte längden utan kvaliteten som räknas. En viktig utgångspunkt är att förbättra läget för svaga grupper i trafiken, framför allt cyklister, men också ta fotgängarna till en ny nivå. Fotgängarna är och bör vara kungar i staden.

Hittills har man försökt öka trygghetskänslan genom att bygga cykelvägar överallt och har utgått från barn och äldre människor.

– Här skiljer vi oss från Stockholm där man beslutat att målgruppen är vuxna som pendlar. Cykelåkning ses som ett alternativ till bilen. Nu siktar också vi på att ändra målgruppen, men ändå inte på bekostnad av barn och äldre.

Hur många cyklar har du?

– Jag tror jag har åtta allt som allt. Jag cyklar alltid när det är vettigt och snabbt.

Salermo rankar Helsingfors som medelklassig cykelstad.

– Just nu är det lagom bra. Men vi är på väg mot ljusare tider eftersom jag själv kan påverka. Den nya cykelbanan invigs på tisdag och följande stora enskilda projekt när det gäller cykeltrafik är Mechelingatans cykelvägar.

Vinn en cykel!
• I vintras tog våra mediekaféer i Forum publiken med storm. Nu är det dags igen. Paneldebatten vid Glaspalatset står först i tur.
• Senare i sommar gör vi likadana nedslag i Edesviken, Slakteriet i Sörnäs och Tölöviken. Det blir diskussioner om festivalarrangemang, närmat och gerillaodling samt närdemokrati.
• Cykeldiskussionen ordnas tisdagen den 12 juni på Glaspalatsets innergård klockan 12–14.
• Du kan vinna en cykel och kommer du med cykel kan du få kedjorna putsade och smorda och däcken fyllda.
• På Plattformen vid Narinken öppnas den 12 juni också en cykelutställning och cykelcentret på Narinken ska också stå klart.
• Den nya cykelleden Banan invigs samma dag.