Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri och VD för Helsingfors stads trafikverk Matti Lahdenranta tvingas samarbeta med Siemens. Foto: Niklas Tallqvist

”Siemens har strupgrepp”

Politikerna i direktionen för Helsingfors stads trafikverk tvingas diskutera Siemensavtalet en gång till. Det beslöt stadsstyrelsen i kväll. – Vi väljer mellan pest och kolera, säger Sfp:s Jan D. Oker-Blom.

Stadsstyrelsen i Helsingfors godkände på måndagskvällen efter sur debatt en ny beredning av metroaffären. Enligt Jan D. Oker-Blom säger stadens jurister att en total brytning med Siemens som lovat automatisera Helsingforsmetron kostar skattebetalarna 100 miljoner euro i skadestånd. Det är den summa som Hbl skrev om för en tid sedan.

– Jag vet inte vad jag ska säga. Vi har inga alternativ, säger Oker-Blom till Hbl.

Sdp:s styrelseledamot Osku Pajamäki föreslog att helgens mer eller mindre hemliga överenskommelse med Siemens kastas i papperskorgen. Hans förslag fick stöd av Sfp och Sannfinländarna men förlorade med siffrorna 10–5.

– Men ingen i stadsstyrelsen är nöjd, inte Samlingspartiet, inte Vänsterförbundet och inte De gröna. Det är helt klart, säger Jan D. Oker-Blom.

Han berättar att juristerna på senaste styrelsemötet övertygat beslutsfattarna om att kontraktet med Siemens är vattentätt, att stadens intressen är tryggade.

– Nu säger man till oss att vi riskerar en extra nota på hundra miljoner euro. Vad hände? Jag frågade men fick inget vettigt svar. Säkert är att juristerna i båda lägren vinner på den här affären.

Politikerna i stadsstyrelsen har inte fått se några utredningar över vad olika beslutsalternativ skulle betyda för Helsingfors stad. All rapportering har varit muntlig.

– Här var ett helt truppförband folk på vårt möte som förklarade att alla problem är lösta, att nu grejar vi den automatiserade metron och efteråt grälar vi om småsummorna. Ungefär så. Jag hoppas att de har rätt, säger Osku Pajamäki (Sdp).

”Förstår inte”

– Suck. Bollen är hos oss igen. Det förstår jag inte. Den 16 maj gjorde vi ett enhälligt beslut att bryta med Siemens, det skulle vara slutförhandlat.

Det säger Mirva Haltia-Holmberg (Sdp), medlem i direktionen för Helsingfors stads trafikverk.

Hon får öppna alla mappar redan i morgon då HST-direktionen har sitt nästa möte.

Direktionen, som under de senaste fem–sex åren hunnit bli experter på automatiseringen av Helsingforsmetron, sidsteppades fullständigt förra veckan.

På söndagen framgick att förhandlingarna med Siemens fortsatt i smyg. I överenskommelsen som undertecknades – utan direktionens godkännande – heter det att det ursprungliga upphandlingsavtalet gäller och att man nu gör alla beslut gällande tekniska detaljer som fortfarande är oklara. Enligt överenskommelsen flyttar man också fram alla bråk om ansvarsfrågor och pengar.

Upphandlingsexperter som Hbl talat med säger att det sistnämnda helt klart är fel. Man kan inte ro i hamn en upphandling med fantasisummor som man efteråt justerar uppåt.

Automatiseringsprojektet är redan kraftigt försenat. En inte helt obetydlig detalj är att Siemens nått högsta nivån för förseningsavgifter för länge sedan. Den är tio miljoner euro.

– Och eftersom det är så kan Siemens lugnt försena projektet ytterligare. Siemens har strupgrepp på HST, säger han.

FAKTA
Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST beslöt den 16 maj att bryta alla förhandlingar med Siemens.

I förrgår meddelade biträdande stadsdirektör Pekka Sauri att HST och Siemens förhandlat fram en överenskommelse om hur metroprojektet trots allt kan genomföras.

Nyheten överraskade fullständigt HST-direktionen.

LÄS MERA i tisdagens papperstidning: Pekka Sauri förklarar senaste veckans snabba metrovändningar.