Foto: Niklas Tallqvist. Metrodirektionens möte, HST huvudbyggnad, Andra Linjen 7, Ari Lehtinen, vice ordf. för direktionen kommer ut från mötet.

Metrons nya räkning går på tio miljoner euro

Avtalet om automatiseringen av metron kan sägas upp. Då lägger …Siemens in en extra växel – och kräver mera pengar av Helsingfors stad.

Direktionen för Helsingfors stads trafikverk HST har gett Siemens tre veckor tid. Om bolaget inte kan lägga fram bevis på att det är möjligt att bygga om tågvagnarna sägs avtalet om automatisering upp på HST-direktionens extra möte söndagen den 15 april.

Direktionens vice ordförande Ari Lehtinen (SDP) har besökt metrodepån i östra Helsingfors. Han säger att Siemens nya febrila aktivitet inte gått personalen förbi.

– Det är plötsligt flera Siemensgubbar än tidigare på jobbet, säger Lehtinen.

Bolaget skyller på HST, det är Helsingfors som måste ”bygga om infrastrukturen” för att säkra den förarlösa metrons trafik. I klartext betyder det exempelvis att nya nödutgångar måste byggas på stationerna, enligt Siemens.

Vad är din uppfattning, hur kommer det sig att Siemens nu säger att automatiseringen lyckas när hela fjolåret var ett enda stort misslyckande?

– Det handlar om pengar, säger Ari Lehtinen.

Den nya summan som krävs är som så mycket annat i metroaffären hemligstämplad, men ska enligt Hbl:s källor landa någonstans runt tio miljoner euro. I så fall skulle priset för automatiseringsprojektet stiga till över 180 miljoner euro. I avtalet som slöts i maj 2008, och som åter gäller från och med i går, ingår optioner som gäller västmetron.

Om Trafikverket bryter också det ursprungliga avtalet – nu har man slutat förhandla om halvmesyren – kommer Siemens att kräva ersättningar.

– Det är uppenbart att bolaget förbereder sig på en rättsprocess.

Vilka HST:s krav är på motparten som inte levt upp till det som avtalats, är – hemligt. Inte ens biträdande stadsdirektör Pekka Sauri (Gröna) som ansvarar för den tekniska roteln känner till sanktionerna. Flera direktionsmedlemmar som Hbl talat med säger samma sak – de vet ingenting. Den som vet är HST:s vd Matti Lahdenranta men han vägrar berätta.

Uppskattningarna om hur mycket staden redan pungat ut varierar men det torde röra sig mellan 35 och 50 miljoner euro.

Det är möjligt att HST tvingas strida med jurister på två fronter. Högsta förvaltningsdomstolen tar inom kort ställning till besvär som gäller anbudsförfarandet för tre år sedan. Om domen är fällande måste hela affären konkurrensutsättas på nytt.

– Jag hoppas det går så, säger HST-direktionens vice ordförande Ari Lehtinen.