Markku Ulander/FNB

Metron ger politiker ångest

Stämningen är upprörd i direktionen för Helsingfors stads trafikverk (HST). Flera medlemmar upplever att de förts bakom ljuset när problemen med automatiseringen av metron hopat sig.

Deadline närmar sig men dammet har inte lagt sig. Många politiker känner sig lurade inför det nya metrobeslutet. Om några veckor ska beslutsfattarna godkänna eller förkasta det nya avtalet mellan HST och Siemens.

Politikerna som ska fatta det slutliga beslutet känner att de hållits utanför arbetet med överenskommelsen.

Situationen är så inflammerad att direktionsmedlemmarna börjat utreda deras rättsliga ansvar i det fall att metroaffären går till rätten. På nytt, får man tillägga. Högsta förvaltningsdomstolen ska snart ta ställning till upphandlingsprocessen, som borde ha varit avslutad för flera år sedan.

Åtta möten, inget beslut
Ari Järvinen (Saml) är en av tio medlemmar i direktionen för HST. Han har reagerat på att metron diskuterats på åtta möten utan att direktionen kunnat fatta några som helst beslut.
– Vi har saknat beslutsunderlag. Vi har pratat och pratat men flera långa diskussioner har inte resulterat i något konkret. Det är tröttsamt, säger Järvinen.
Sedan den 18 oktober 2011 har direktionen enbart fått en muntlig lägesrapport av vd Matti Lahdenranta. Lite tabeller och siffror, som saken uttrycks för Hbl.

– Mitt intryck är att man medvetet sett till att så lite som möjligt står svart på vitt, säger Ari Järvinen.
Direktionens vice ordförande Ari Lehtinen (SDP) säger att han för flera månader sedan föreslagit att direktionen måste få någonting att fatta beslut om. Enligt honom ­stoppades försöket av ordföranden ­Jessica Karhu (Gröna). Hon säger till Hbl att direktionen informerats om förhandlingarna med Siemens och om tidtabellerna som inte hållit.
– Det har förstås varit frustrerande. Läget har ständigt förändrats och vi har fått ta del av halvfärdiga reservplaner. Det har å ena sidan varit bra därför att vi har kunnat påverka dem, å andra sidan dåligt för att det fortfarande funnits obesvarade frågor.

Enda alternativet?
När besluten om automatiseringen fattades i Helsingfors övervakades HST av kollektivtrafiknämnden. När bolaget förvandlades till ett kommunalt affärsverk fick det en direktion. Direktionsmedlemmarna är tillsatta av stadsfullmäktige som är det högsta beslutande organet i staden. Jämfört med kollektivtrafiknämnen har direktionen mindre makt och sämre insyn.

Eller som en direktionsmedlem som vill vara anonym säger:

– Automatiseringen har hela tiden förts fram som det enda alternativet trots att det funnits avvikande expertutlåtanden.

På metrodepån där det finns kunnande har personalen sagt ifrån från första början.
– Det var från första början en utopistisk idé. Men den åsikten har HST:s ledning inte gett mycket för, säger Ari Järvinen.

Direktionen för HST möts nästa gång den 20 mars. Då ska politikerna få se nya utredningar och kostnadsberäkningar. Det är ett krav som politikerna ställt.
– Nu har vi sagt tydligt ifrån. Bolagets ledning kan inte längre sidsteppa oss, säger Mika Ebeling (KD).

I mitten på 2000-talet beslöt Esbo att bygga västmetron. Det beslutet gick hand i hand med moderniseringen av Helsingforsmetron som planerats redan i några års tid. En enhetlig bana och upphandling är i huvudstadsbornas intresse, resonerade man. Sedan dess har kostnaderna skjutit i höjden. I dag talar man om en miljardaffär.

– Det finns en grundläggande konflikt mellan kraven på öppenhet i offentlig förvaltning och affärshemligheter mellan företag och kommunala affärsverk, säger Jessica Karhu och fortsätter:
– Vi har blivit underrättade om förhandlingsläget och direktionen ska behandla utkastet till ett nytt avtal med Siemens. Då blir papperet också offentligt. Vad jag vet har vi fått all den information som vi har bett om.