Foto: Karl Vilhjálmsson. Initiativtagaren Lauri Valli ställer in siktet på städer med metro utomlands om försöket i Helsingfors lyckas. Bredvid honom står försäljaren Iwi Uwagboe.

Metrokaffe ska göra …stadskulturen mera europeisk

Lauri Valli tycker att det ska gå att köpa ekologiskt kaffe i metrovagnarna. Hans kaffeförsök har fått grönt ljus av Helsingfors stads trafikverk (HST) och nu sonderar man intresset hos stadsborna.

De flesta metroresenärerna ser förvånade ut och några tanter börjar viska. Men ingen vågar köpa en kopp svart under den tid som Hbl följer med något som kan bli bestående i stadstrafiken.

Får företagaren Lauri Valli som han vill kommer grönklädda försäljare att sälja ekokaffe och -choklad i metrovagnarna.

– Folk är nyfikna. Många säger ”vilken bra idé” och att de ska testa nästa gång de ser mig, säger Iwi Uwagboe.

Hon är en av dem som patrullerar i metron utrustad med en kafferyggsäck och låda på magen.

Valli har anlitat en städfirma som plockar upp eventuellt skräp i vagnarna. Men hittills har de inte stött på en enda pappersmugg.

– Vi försöker bevisa att vi sköter det här bra. För HST är det viktigast att vi inte stör passagerarna eller skräpar ned. Det känns som om myndigheterna här i staden ställer sig avvaktande till nya saker och att de helst vill utreda dem först. Jag är lite nervös för om vi får fortsätta.

Öppet för nytt

Den respons som HST fått är främst positiv. De negativa rösterna som höjs gäller farhågor om nedskräpning.

– Vi har många gånger fått förfrågningar av personer som vill sälja snacks på metrostationerna, men ingen har varit beredd att städa upp skräpet efter sig, säger Tapio Hölttä, chef för metrotrafiken på Helsingfors stads trafikverk.

Kunde Helsingfors få små bagerier i stil med de som finns på metrostationer utomlands?

– Vi skulle bjuda in till diskussion. De måste vara väl förberedda och garantera att det de säljer är färskt. Samtidigt har vi ett avtal med Selecta på metrostationerna. Vi vill helst inte se så mycket konkurrens, kanske de då skulle kräva lägre hyra?

Samtidigt medger Tapio Hölttä att det inte är en fråga om pengar.

– Vi vill inte göra metrostationerna till en handelsplats. Men om det finns sådant som passagerarna tycker om, så varför inte.

– Det ska medges att vi haft en tjänstemannainställning till frågor av det här slaget, men jag har en känsla av att vi håller på att bli lite mera europeiska.