Krigsskepp blir turistmagnet på Sveaborg

Hightech anno 1700-talet, hur såg det ut? Svaret finns på Sveaborg. Här byggs en krigsbåt enligt 200 år gamla ritningar, en kanonslup som på sin tid var så effektiv att fienden piratkopierade den.

Hur hade det gått i sjöslaget 1790 vid Svensksund om svenskarna inte haft små kanonslupar och kanonbåtar i sin skärgårdsflotta? Omöjligt att säga, men ett är säkert, de snabba och lättmanövrerade sluparna spelade en stor roll då den ryska flottan krossades.

– Så effektiva var kanonsluparna att fienden genast började bygga likadana. De kopierades i flera länder, säger Mikko Rytsölä, ordförande för Sveaborgs dockförening och huvudman för bygget av en ny kanonslup på Sveaborg.

Originalet till slupen är finskt, eller egentligen svenskt, eftersom Finland var en del av Sverige när sluparna hade sin storhetstid. Upphovsmannen var Fredrik Henrik af Chapman, fartygskonstruktören som var först att tillämpa matematik i skeppsbyggnad.

– Han var långt före sin tid och kanonslupen som han ritade var den tidens hightech, säger Rytsölä.

 

Kanonslupen hade flera fördelar. Förutom att den var lättmanövrerad gick den grunt, på knappt en meters vatten, den var liten och därmed svår att träffa för fienden, och det var lätt att sikta med de sex kanonerna som fanns ombord. Slupen drevs med åror och segel.

– Egentligen tyckte en del att det inte var riktigt rättvist och ärofullt att strida med båtar som smög fram i skärgården som kanonsluparna, säger Rytsölä.

Klara ritningar

Nu har af Chapmans högteknologi återuppväckts i den gamla flygplansfabriken på Sveaborg. Här växer en kanonslup fram till originalritningar av den legendariske skeppskonstruktören. Bara ett tiotal av de 56 spanterna är kvar att läggas på plats när Hbl hälsar på. Slupens smäckra linjer kan redan skönjas.

– Målet är att sjösätta den i maj 2013, säger Rytsölä.

Själva jobbet leds av Mikael Holmström, som har 25 års erfarenhet av att bygga och renovera träbåtar, bland annat Albanus på Åland och Österstjernan i Lovisa.

 

Bakgrund
Drivs med
60 roddare
  • En kanonslup var ett krigsfartyg med 2 master och 30 åror. Antalet roddare var 60, 2 vid varje åra.
  • Slupen var cirka 20 meter lång och 4,5 meter bred. De måtten har också slupen som byggs på Sveaborg.
  • Kanonsluparna var en viktig del av skärgårdsflottan och spelade en avgörande roll under Gustav III:s krig 1788-1790.
  • Slupen var bestyckad med fyra små kanoner och två stora.
  • Bakom projektet står Samfundet Ehrensvärd och Sveaborgs dockstiftelse. De har bildat bolaget Partrederi kanonslup, som driver projektet.
  • Det är fritt fram för publiken att följa bygget. Dörren till verkstaden är för det mesta öppen.

Men att bygga krigsbåt är nytt också för Holmström. Fast han har noggranna ritningar till sin hjälp, trots att de är över 200 år gamla. För säkerhets skull har ändå båtkonstruktören Eivind Still gått igenom ritningarna.

– af Chapmans ritningar är mycket tydliga och det finns också en hel del skriftliga beskrivningar. Det enda som saknas är noggranna ritningar av innandömet, säger Holmström.

Hur allt ska se ut inne i båten, med bland annat kanonlavetterna, måste byggarna till viss del luska ut själva. Lite hjälp får de av tidigare forskning och miniatyrmodeller.

Att båten byggs just på Sveaborg faller sig naturligt. Det var här största delen av de ursprungliga sluparna byggdes. 

Sysselsätter unga

Projektet kostar 1,1 miljoner euro. Av det har staten skjutit till 500 000 euro av Penningautomatföreningen RAY:s pengar, men kravet är att projektet ska ge sysselsättning och utbildning åt unga.

– Det betyder att vi samarbetar med flera skolor runtom i landet. Tillverkning av till exempel åror, segel, rigg och olika beslag är sådant om kan utlokaliseras till yrkesskolor. Dessutom får unga hantverkare jobba också med själva båten på Sveaborg.

För tillfället jobbar tre unga vid varvet, men fler blir det när det blir dags att arbeta med bordläggningen.

Men vad ska slupen användas till när den är klar?

– Den ska kuska turister runt Sveaborg och delta i olika evenemang. Målet är att båten ska bli ekonomiskt självbärande, säger Rytsölä.

Det utesluter en besättning på 60 roddare, eller hur?

– Ja, det är tänkt att båten ska få två elmotorer. Roddare blir det bara vid speciella tillfällen.

En sista fråga, slupen ser lite bred ut för dörröppningen, hur ska ni få ut den?

– Visst blir det lite knepigt. Enda möjligheten är att vända båten 90 grader och baxa ut den på sidan. Men för att lyckas med det måste vi bygga en vagga till den. Inget lätt projekt med tanke på att slupen väger 40 ton, säger Mikko Rytsölä.

Video - Aras Jarjis