Den nya cykelfilen på Mannerheimvägen ska vara färdig 2012. Foto: Richard Nordgren.

Cyklister får röd matta

Fotgängare och cyklister ska separeras om trafikplanerarna får som de vill. På Arkadiagatan har cyklisterna redan fått sin röda matta – mellan bilarnas körfiler.

Hoppsan! Det är reaktionen första gången man stöter på Arkadiagatans rödasfalterade cykelbana på avsnittet mellan Runebergsgatan och Mechelingatan. Så oväntat dyker cykelfilen upp.

– Det kommer fler, lovar projektchef Seppo Huhtonen på stadens trafikplaneringsavdelning.

– Trenden är att separera fotgängarna och cyklisterna. Det är av trafiksäkerhetsskäl. De rör sig med så olika hastigheter.

Cyklisterna ska med andra ord ut i bilhavet. I centrum rör sig cyklar och bilar med ungefär samma hastighet, max 30 km/timme.

Cyklisternas ”röda matta” på Arkadiagatan stod klar i slutet av sommaren och många bilförare är uppenbart ovana vid nykomlingen. I korsningen mellan Arkadiagatan och Ilmarigatan måste bilarna korsa cykelbanan om de ska göra en högersväng ut på Mechelingatan. Det gäller att kolla backspegeln för att inte få en cykel i sidan.

Många cyklar olagligt

– Troligtvis är trygghetsgraden lägre på en cykelbana av det här slaget än på en traditionell cykelväg. Bilarna kommer närmare, säger ex-tävlingscyklisten Marek Salermo, stadens expert på cykeltrafik.

– Det inverkar ändå inte på trafiksäkerheten. Vi vet att trygghetskänsla och trafiksäkerhet korrelerar omvänt. Större otrygghetskänsla ger större säkerhet.

På Busholmen har trafikplanerarna valt en annan lösning. Där ligger cykelbanan tre centimeter högre än körbanan och trottoaren nio centimeter högre. Den lösningen är där­emot dålig ur renhållningssynvinkel.

Salermo medger att lösningen på Arkadiagatan inte är optimal, men den är det bästa av de till buds stående alternativen.

– Cykelfickan (det rödfärgade området framför övergångsstället) har vi studerat noggrant och allt tyder på att den fungerar ganska bra.

I cykelfickan får cyklisterna gruppera sig framför bilarna. Bäst fungerar den för dem som väljer att cykla rakt över korsningen.

När Hbl följde med trafiken en förmiddag visade det sig att de flesta av de cyklister som fortsatte längs Mechelingatan valde det olagliga alternativet, det vill säga att cykla på trottoaren.

Cykelvägen på trottoarnivån mellan Runebergsgatan och Mechelingatan är enkelriktad i väst-östlig riktning, men än så länge saknas det trafikmärken som informerar om det.