Genväg. Allt fler bilister har hittat tunnelmynningen i Gräsviken, inte för att de söker en p-plats utan för att snabbt ta sig genom centrum.

Inofficiell centrumtunnel …sparar minuter

Morgontrafiken segar sig långsamt in mot centrum längs Gräsviksgatan. Men den smarta bilisten vet råd och väljer den inofficiella centrumtunneln.

Debatten om tunneln som ska bli lösningen på trafikproblemen i Helsingfors centrum har gått het i tiotals år.

Men de facto finns tunneln redan. Vid rondellen mellan Gräsviksgatan och Abrahamsgatan ligger infarten till Stockmanns stora parkeringshall, Q-Park. Utfarten når vi 3 minuter 30 sekunder senare och kör ut på Mannerheimvägen mitt emot Gamla studenthuset.

Utnyttjandet av centrumtunneln har kostat oss en euro.

– Det är det värt när man kommer västerifrån och har bråttom till Skatudden eller östra Helsingfors, säger bilisten som tipsade Hbl om genvägen under centrum.

Hbl bestämmer sig för att testa tunneltricket några vanliga vardagsmorgnar mellan 7.30 och 8.

När man kör in i tunneln, som för brant neråt under Albertsgatan och Fredriksgatan, gäller det att inte förivra sig. Inga köer, men högsta tillåtna hastighet är 30 km/timme. Blinkande ljustavlor uppmanar oss att inte glömma fartbegränsningen.

Övervakningskamerorna, plåtpoliserna, vakar över oss med sina kalla ögon.

Vi klarar oss helskinnade genom tunneln, och sticker in kreditkortet när vi kommer till bommarna. Nu bär det i väg uppåt, uppåt, tre våningar. Så sticker vi in kortet igen och debiteras på en euro. In i en ny tunnel och snart siktar vi Stockmanns bekanta rödtegelvägg.

Upprepade försök ger samma tid: 3 minuter 30 sekunder. Två gånger tar färden exakt 4 minuter när vi måste stanna för någon som har problem med att få in bilen i p-fickan.

Så provar vi att köra samma sträcka ovan jord. Bästa resultatet blir 8 minuter, det sämsta nästan 12.

Med andra ord en tidsinbesparing på 4–8 minuter. Genom att välja tunneln undviker man dessutom fyra ljusreglerade korsningar.

– Det är nog ganska få som utnyttjar parkeringshallen så här, säger Q-Parks vd Juha Sirelius.

– Förra vintern iakttog vi ett par bilar som körde ut på andra sidan med snö på taket, men något problem har det inte varit. Om det blir vanligt så kan vi prissätta genomkörningen så att det inte blir intressant, lovar Sirelius.