Buller och damm. Det första bostadshuset reser sig i Fiskehamnen och invånarna i det kan räkna med en rätt stökig omgivning under de närmaste decennierna. Foto: HBL/Leif Weckström.

Boom för byggandet i Fiskehamnen

Det allra första bostadshuset stretar redan mot höjden och i höst kommer miljardinvesteringen, Fiskehamnens centrum, i gång. Fiskehamnen ska ha över tjugotusen invånare, men det dröjer ett kvartssekel innan området är färdigt.

En sista fisketrålare ligger förtöjd vid kajen och är som en symbol för det förgångna, för en period på nästan 150 år då området var hamn för allt från ro-ro-fartyg till kolskepp och fiskebåtar.

I dag är hamnen en förvirrande plats med förvillande dimensioner. Innanför ett stängsel ligger oöverskådliga mängder gammal asfalt, stenblock och grus, längst ute på udden finns ett udda kafé och på bara ett stenkasts avstånd står jugendkvarteren på Skatudden.

Bullret från trafiken på Österleden konkurrerar med bullret från grävmaskiner och lyftkranar. Lastbilar kör skytteltrafik och drar upp damm som virvlar runt.
Den gamla hamnen ska förvandlas till en ny stadsdel i innerstan. Arbetet har efter åratal av planering kommit i gång och de två första våningarna på det första bostadshuset på Sörnäsudden står redan stadigt på plats.

Sörnäsudden är ett av sju områden som ska bilda Fiskehamnen.

– Fiskehamnen uppförs i etapper och Sörnäsudden är först ute. Här ska över tvåtusen helsingforsare ha sitt hem. Det dröjer ändå ett kvartssekel, till 2035, innan Fiskehamnen är helt färdigt, säger projektchef Tuo­mas Hakala på stadsplaneringskontoret.

Minimanhattan vid metron

Till Fiskehamnens mest spektakulära bostadskvarter hör dels terrasshusen som ska stå grannar med Hanaholmens kraftverk, dels de flytande bostadshusen norr om Brändö bro. Men för ingetdera projektet finns exakt tidtabell i det här skedet.

Spektakulär är också planen för Fiskehamnens centrum, ett Minimanhattan med Helsingfors första skyskrapor. Fiskehamnens centrum, med åtta 22–33 våningar höga hus, byggs på och kring metrostationen.

Ett punkthus blir hotell med 250 rum, ett annat en kontorsskrapa men de övriga ska inhysa bostäder för tvåtusen invånare. Det högsta huset blir 126 meter högt. I konceptet ingår också ett shoppingcentrum, hälso- och socialstation, krogar och biografer och parkeringsplatser för 2000 bilar och 3000 cyklar. Metrospåret ska täckas med ett däck.

Man börjar med att schakta bort 640000 kubik massa och först 2013 börjar man bygga hus. Fiskehamnens centrum står färdigt 2021. Arkitekt Pekka Helin svarar för ritningarna och byggföretaget SRV, som lade bästa budet till Helsingfors stad, får både bygga och sälja. För SRV handlar det om en miljardinvestering.