Tillsvidare står isbrytarna kvar vid Skatudden, till turisternas begapande. Foto: Cata Portin.

Osäkert om isbrytarna ska flytta

En flyttning av isbrytarna vid Skatudden utreds. Men många vill ha dem kvar. Fartygen är en turistattraktion där turistbussar stannar.

Arctia Shipping Oy håller som bäst på med en process där man undersöker var det är billigast att parkera isbrytare.

På isbrytaren Kontio vid Skatuddskajen har manskapet just kommit tillbaka efter semestern. Nu är det servicearbete som gäller. Hela fartyget skall putsas och smörjas och felaktiga delar bytas ut. Cylindrar servas, packningar byts och tätningar ses över. Flagar färgen målas det på nytt.

Kontio är 24 år gammal och en del av besättningen har varit ombord lika länge. Fartyget sköts av dem med omsorg.

– Det syns att de som jobbar här …bryr sig om sitt fartyg. Alla städar efter sig och håller fartyget i skick, säger maskinchef Kari Lausteela. En del av fartygsservicen är förebyggande eftersom det är väldigt viktigt att allting fungerar ombord.

Det är likadant på kommandobryggan, all teknik gås igenom och sjökort uppdateras inför besiktningen av hela fartyget som sker före vintersäsongens början. Samtidigt håller besättningen beredskap inför oljeolyckor.

Kontio sysslar med oljebekämpning och har beredskap dygnet runt under sommarsäsongen. Men snart får beredskapen kanske finnas i en annan hamn än Helsingfors.

Brytarna viktigt turistmål

Arctia Shipping utreder vart isbrytarna kunde flytta eftersom det är dyrt att ha den vid Skatuddskajen. Ombord på Kontio verkar manskapet vara av den åsikten att isbrytarna hör hemma i Helsingfors. Liksom Sibeliusmonumentet är isbrytarna ett viktigt turistmål.

– Vi har inte bestämt att isbrytarna skall flytta men vi undersöker vilken hamn som är kostnadseffektivast för dem. Vi tittar på olika möjligheter, gör upp kalkyler och pratar med olika parter. Det som kostar är hyran för kajplats men också att organisera underhåll för fartygen. Det blir många hundratusen per år, säger Arctia Shippings vd Tero Vauraste.

Arctia Shipping siktar på att fatta beslut i frågan i augusti eller september.

Ifall man bestämmer att isbrytarna flyttar sker det under 2012. Arctia Shipping utreder nya möjligheter för underhåll och hur man kunde utnyttja turismen mer än i dag.

När Arctia Shipping ordnade en anbudstävlan kom det sju svar av vilka tre nu utreds. Ett av alternativen är Helsingfors. Den traditionella platsen för isbrytare har varit Skatudden.

Vid Helsingfors hamn som hyr ut Skatuddskajen ser man gärna att isbrytarna stannar.

– Vi är vana vid isbrytarna och de får gärna bli kvar. Vi har inte planerat någon annan aktivitet för Skatuddskajen ifall isbrytarna flyttar. Men kajen är i bra skick och man kan tänka sig att kryssningsfartyg lägger till där, säger direktör Heikki Lampinen vid Helsingfors hamn.

Men det kan hända att isbrytarna flyttar till Tolkis i Borgå eller Pikku Hietanen i Kotka. För Arctia Shipping är det en ekonomisk fråga där man samtidigt blickar in i framtiden.

– Medelåldern för flottan är 27 år och vi måste förnya den i sin helhet. Voima är den äldsta som måste ersättas. I framtiden behövs isbrytare. Vintrarna blir kallare och somrarna varmare. Men då skall isbrytarna inte bara bryta is utan också användas till andra ändamål som till exempel oljebekämpning, säger Tero Vauraste.